Melakka met haar Nederlandse geschiedenis

13 januari 2016 - Melaka, Maleisië

De reis vanuit het grote Kuala Lumpur richting Melakka is prima verlopen. Vanuit onze hostel zijn we richting de monorail gewandeld die ongeveer om de drie minuten komt, dus lang wachten hoef je nooit. Na een kort ritje met de monorail verdergegaan met de trein richting het hoofdstation waar we een ticket hebben gekocht voor de bus naar Melakka. De bus kwam al binnen het kwartier dus ideaal en binnen ongeveer twee uurtjes met de bus stonden we op bergstation in Melakka. Ik met in tussen een diep slapende Olivia op de arm. Het laatste halfuur was ze in de bus in een diepe slaap gevallen zo diep dat ze niet wakker te krijgen was. Uiteindelijk met een slapende Olivia in de taxi gestapt, waar ze ook nog de gehele rit in heeft geslapen. Uiteindelijk kwamen we weer veilig en wel aan in onze fijne homestay Apa Kaba. Een super fijn en gezellig plekje. Zeker voor de kindjes! Er is daar een tuin met konijntjes, kippetjes en nog twee loslopend vogels die wij de dingen noemen omdat we niet precies weten wat voor vogels het zijn . Ook is er achter in de tuin een ruimte om te kunnen knutselen en kunnen we er fietsen huren een fijn plekje dus.

We worden ook erg vriendelijk ontvangen door de de eigenaar en zitten al gauw fijn in de tuin met een glaasje fris water, heerlijk! Die middag hebben we niet veel meer gedaan buiten iets gaan eten in de grote shopping mall om de hoek. De kindjes hebben zich fijn vermaakt in de tuin samen met de kindjes van de eigenaar hebben ze gespeeld met de tuinslang, tja niets is leuker dan spelen met water! En wij zijn een beetje aan de slag gegaan met het uitzoeken van de komende weken en hebben een beetje een planning opgesteld. S avonds wilden we in de buurt van onze homestay wat eten echter dat bleek lastiger dan gedacht met hongerige buikjes hebben we heel wat rondgelopen maar buiten fast food was er niet veel te vinden. Uiteindelijk zijn we toch nog in een fijn net geopend restaurant terecht gekomen waar ik een heerlijke curry heb gegeten! Ook de anderen hebben gesmuld dus het zoeken was niet voor niets!

Dinsdag 12 januari zijn we de dag weer fijn in de tuin gestart. Izabella en Olivia hebben zich samen goed bezig gehouden met het voeren van de diertjes. Blaadjes en gras plukken voor de konijntjes en de kippen. Er wachtte ook een heerlijk ontbijtje voor ons super uitgebreid. Naast  de inmiddels dagelijks getoaste witte broodjes met jam ook een meer lokaal ontbijt bestaande uit fruit, cakejes, en iets onverklaarbaar in bananenbladeren, al met al een goed begin van onze dag. De ochtend ben ik op pad gegaan in de shoppingmall voor nieuwe doucheproducten na vier weken beginnen de spulletjes wat op te raken. Izabella heeft heerlijk gespeld met haar lego en Thomas genoten van de tuin, terwijl Olivia diep in dromenland was. Die middag zij. We op pad geweest met fietsen van de homestay. Een ideale manier om richting het oude centrum te gaan zeker aangezien het hier erg warm is en tijdens een ritje op je fietsje merk je daar toch net iets minder van. Ons tochtje door het oude centrum zijn we gestart met  een  lekkere lunch op een fijn plekje in de stad. Vervolgens zijn Izabella en ik naar het omgekeerde Hello Kitty huis gegaan. We zagen hiervan een plakkaat hangen aan de kant van de weg. Izabella vond het super grappig echter het stelde minder voor dan we van te voren gedacht hadden. In tussen zijn Thomas en Olivia richting een fijn schaduw plekje gelopen bij de fontein om op ons te wachten. We dachten een goede afspraak te hebben gemaakt met elkaar echter elkaar terug vinden bleek minder makkelijk dan gedacht. Nadat Izabella en ik vijf keer de straat op en neer hadden gelopen zag iza uiteindelijk Thomas staan he,he gelukkig maar! Samen zijn we vervolgens nog naar een oude boot gegaan waarin een museum gevestigd is met de geschiedenis van Melakka onder anderen een gedeeltelijk Nederlandse geschiedenis. Veel van de info hebben we met onze dametjes niet kunnen lezen, maar hoe dan ook was het leuk om erin te zijn geweest. Izabella vond het vooral machtig dat ze in zo n grote houten boot mocht en begon gelijk met fantaseren over haar tochten op deze boot eerst van België naar Slowakije en vanuit daar naar Maleisië die avond heerlijk aan de rivier gegeten bij de Dutch Harbor, tja we konden het niet laten. En vervolgens na een fietstochtje fijn in onze bedjes gekropen!

Onze volgende dag in Melakka is niet veel anders gestart, weer een heerlijk ontbijtje in de tuin en twee spelende  kindjes, beter kan de dag niet beginnen!  Na het in tussen gebruikelijke slaapje in de ochtend van Olivia zijn we op pad gegaan naar een groot hotel even verderop, Thomas had gevraagd of we hier mochten zwemmen en dat bleek geen probleem. Toen we eenmaal binnen waren hoefden we niet eens te betalen en lagen er handdoeken klaar om te gebruiken en als klap op de vuurpijl was er niemand anders te bekennen in het enorm grote fijne zwembad. We hebben er van genoten! Izabella nam gelijk een duik en Olivia deed het wat rustiger aan eerst eventjes wennen met de voetjes in het water, maar al gauw had Olivia ook de smaak te pakken en hebben we heerlijk met zijn viertjes rondgedobberd in het frisse water wat een luxe. S'middags zijn we weer richting het oude stadscentrum gegaan deze keer met de benenwagen we hebben een oud paleis van de sultan bezocht een groot indrukwekkend gebouw van hout met een prachtige tuin echter wel super benauwd van binnen, maar toch leuk om gezien te hebben. Tevens hebben we een bezoekje gebracht aan de Portugese burcht en de Nederlandse begraafplaats best bijzonder om daar de grafstenen te zien met Nederlandse namen en teksten erop.  Terwijl wij ons bij een van de oudste gebouwen in Melakka hadden geïnstalleerd voor ons avond eten begon het plots te regenen eerst echt wel even fijn na deze benauwde dag maar al gauw goot het dus toch maar met elkaar onder de parasol gekropen. En na het eten was het alweer droog en gelukkig een beetje afgekoeld!

En dan zit ons avontuur in Melakka er alweer op, we vertrekken donderdag 14 januari richting Borneo. Deze keer met de bus en het vliegtuig, we maken ons op voor een lange reis richting het hopelijk overweldigende Borneo