De grotten van Waitomo

18 januari 2018 - Otorohanga, Nieuw-Zeeland

We hebben voor vandaag een tour geboekt naar de grotten van Waitomo rond 16 uur de ochtend en begin van de middag kunnen we dus nog iets anders leuks gaan doen. Maar wat het regent.....dat geeft toch altijd direct een andere sfeer aan alles en maakt dat er ploeg zoveel minder mogelijk is.....
Ik heb gezien dat er in Te Kuiti een zwembad is dat is wellicht een goed ideetje? Kunnen we ook nog eens een lekker douche nemen, hopenlijk is het wel binnen. Tja opzich wordt je toch wel nat van de regen en kind je dan prima buiten zwemmen echt koud is het niet, maar met Boaz is dat toch niet echt een succes. Op goed geluk rijden we er heen.
Wanneer we er zijn een ik snel naar binnen om te informeren hoe het zit, het blijkt echter alleen een buitenbad te zijn...jammer en nu??? Ik vraag of er nog ergens een binnenbad in de omgeving is en die blijkt er te zijn een dorpje verderop in Otorohangha is een binnenzwembad. Daar maar op af dan!
Het is ongeveer 15 km rijden dus dat valt wel mee. Eenmaal in Otorohangha is na navraag bij het informatiecentrum het zwembad snel gevonden. Ik offer me nog eens op om door de regen te rennen en te vragen of het inderdaad een binnenzwembad is en hoe duur het is etc. Het blijkt een super klein zwembadje te zijn, maar wel binnen de zijn douches, joepie! En de prijs stelt niet veel voor voor 12 dollar kunnen we met zijn vijdpfjes al zwemmen dat doen we dus maar! Gauw door de regen en met zijn allen het zwembad in, natuurlijk kunnen we Boaz niet op de kant laten hij is weer te enthousiast om ook te willen zwemmen. Er ligt een babyzwemband met zitje aan de kant om te kunnen gebruiken wellicht een goed ideetje voor Boaz en zo'kan hij ook even lekker dobberen. Er zijn ook kleine peddelbootjes die je kunt huren om het zwembad door te varen, Izabella wil dat heel graag...dus vooruit dat mag ook nog en singermaken we ons weer prima een ochtendje innhet water.
Na een lekker doucheje gaan we weer richting de camper nu toch echt op pad naar de langverwachte grotten .

We moeten nog wel een stukje rijden en jammer genoeg blijft het maar regenen....hopenlijk heb je daar in de grotten niet te veel last van. Eenmaal gevonden is het duidelijk super druk hier een echte toeristentrekker dat is wel weer duidelijk. Vol goede moed gaan we op pad we moeten nog eventjes wachten voor het zover is en dan wandelen met een gids en een groepje andere mensen de grotten in. Het zijn lijmsteengrotten ooit onder water onstaan miljoenen jaren geleden toen Nieuw Zeeland nog onder de waterspiegel lag. De gids verteld enorm veel, opzich wel interessant maar niet zo leuk voor de kinderen die eigenlijk gewoon verder willen lopen en de grot willen bewonderen. Van binnen is het erg mooi maar ook door het toerisme wat verpest het is erg aangelegd met trappennen verlichting dat vindt ik wel jammer zo haal je de charme van de grotten toch een beetje weg.... Jammer genoeg is de wandeling in de grotten ook niet erg ver, we staan om de haverklap stil voor weer een verhaal en mogen ook geen foto's maken. Het is mooi maar ik had me toch meer voorgesteld van deze tour.
Uiteindelijk gaan we nog een kort stukje in een bootje door de rivier die hier in de grot stroomt het is volledig donker en om ons heen zie je allemaal kleine ligt puntjes, dat zijn de gloeiwormen dat is wekkertjes mooi om te zien als een soort van sterrenhemel in de grot. Izabella kijkt ook haar ogen uit, de verhalen konden haar niet bleken maar dit vindt ze erg mooi. Olivia is duidelijk nog wat te jong voor dit alles die is voorzien ernaast over dat het zo donker is en we langzaam varen....
Al met al een bijzonder momentje maar wel een wat tegenvallende tour.

Gelukkig zegt Izabella die avond Voor het slapen gaan ik vond het een super leuke dag, de grotten was haar wens en ik ben blij dat ze het toch leuk heeft gevonden!

Die nacht slapen we op een kleine camping in Otorohangha naast een Kiwi centrum, wellicht kunnen we die morgen nog bezoeken, maar nu eerst maar naar dromenland.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    21 januari 2018
    Gelukkig dat er zoveel zwembaden zijn, waar jullie ook kunnen douchen . Anders kwamen jullie vervuild weer thuis😀
    Lg mam en annet