Kiwi's bewonderen en ons laatste dagje op het Noorder eiland

20 januari 2018 - Ngaruawahia, Nieuw-Zeeland

Die ochtend doen we rustig aan het heeft de hele nacht geregend, nu klaart het wat op maar echt droog is het nog niet. We ontbijten in de camper, overigens doen we dat bijna iedere dag en meestal heel lui in bed. Thomas is van de ontbijtservice hij maakt ons ontbijtje en wij liggen dan nog heerlijk saampjes in het grote bed, lekker lui!

Vandaag kan er voor de verandering ook nog gedoucht worden op de camping en dan gaan we toch met elkaar richting het Kiwi centrum. Ik had me bedacht als eerste aanwezig te willen zijn, dat leek me wel leuk echter dat is in de verste verte niet het geval, we zijn s ochtends daarvoor toch echt te traag! Maar het geeft niet, het is niet erg druk. Bij binnenkomst staat er al een heel informatiepaneel over de Kiwi er zijn voorbeeld eieren, opgezette vogels en uitleg over het leven van de Kiwi. Natuurlijk intrigeert Izabella dit en wordt het uitgebreid bekeken. Dan op pad naar de Kiwi, dit is het enige centrum waar de grote bruine Kiwi te bewonderen is, want er blijken dan ook nog eens verschillende soorten Kiwi's te zijn. De Kiwi is een nachtvogel dus we komen in een donkere ruimte gelukkig is er wat schemerig licht waardoor je toch nog iets kunt zien. De Kiwi is een erg territoriale vogel en leeft dus alleen. In deze ruimte is er dan ook maar eentje bewonderen en haar naam is Tasman en ze is best grot. Bij een Kiwi dacht ik eerder altijd aan een kleine vogel, maar niets is minder waar het zijn toch echt wel uit de kluiten gewassen grote kippen! En ze lopen ook erg ;leuk, alsof ze een soort springveertjes hebben waardoor ze erg verend lopen erg leuk om te zien om na te doen, wij hebben zo onze eigen Kiwi walk bedacht, ha,ha,ha. Nadat we uitgebreid deze mooie vogel bekeken hebben gaan we verder, Nieuw Zeeland is een echt vogel land buiten vogels leven er zeer weinig verschillende diersoorten, dus ook dit park is enkel gericht op vogels en dan grotendeels inheemse vogelsoorten. We zien grote houtduiven in prachtige blauwe kleuren, leuk is dat we deze op de vorige camping ook in het wild gezien hebben. We zien verschillende soorten papegaaien en gaan op zoek naar de soort die we hebben zien vliegen bij de camping maar kunnen deze dan jammer genoeg niet vinden en daarnaast zijn er ook veel eenden soorten. Ook is er nog een plek waar je nog een paar andere soorten kiwi's kunt bewonderen ,maar deze laten zich jammer genoeg nauwelijks zien. Als onze buikjes gaan rammelen maken we einde aan ons bezoekje dit is maar een klein centrum iets eten hier kun je niet, gelukkig is de camper dichtbij en kunnen we daar een lekker broodje eten. Na de lunch gaan we weer op pad, we hebben nog wat kilometers te gaan voor we in Auckland zijn waar we morgen de camper weer in moeten leveren....het einde komt alweer veel te snel in zicht.

We rijden richting Hamilton, deze stad staat bekend om zijn mooi tuinen uit alle landen van de wereld, wellicht een leuke stop. De reis er naar toe verloopt prima de dames dutten een beetje, spelen een spelletje op de tablet en komen zo de tijd prima door. Boaz slaapt op mijn arm aangezien in de wagenbak echt niet meer vertrouwd is onze kleine snelle jelle klimt er toch echt bijna uit! Eenmaal aangekomen in Hamilton gaan we op zoek naar de tuinen, we rijen richting het centrum maar niets te zien, geen bordjes waarop het aangegeven staat...gek, nog maar een rondje dan. Maar nee we kunnen het echt niet vinden, in ons reisboekje staat het wel beschreven maar niet exact genoeg enkel dat het aan de zuidwestelijke kant van de stad te vinden is tja.... dus uiteindelijk kunnen we niet anders dan de moed opgeven we rijden verder. We spreken af dat we bij het eerste de beste dorpje stoppen om een ijsje te eten en dan een camping te zoeken. We stoppen in Taupiri een niks zeggend klein dorpje maar wel met een kleine buurtwinkel met wel drie ijsbakken, genoeg keuze dus. We smullen van een lekker ijsje in het kleine grasveldje naast de camper, we zitten tegenover een ware Vila Kakelbont een mooi houtehuis met zo'n veranda als Vila Kakelbont en de tuin is nog veel creatiever overal hangt iets en nee niet alleen plantjes maar ook theepotten, beeldjes, poppen, je kunt het zo gek niet bedenken de tuin hangt vol. Maar op een of andere is het ook gewoon een leuke tuin, als ik dat thuis zou doen zou iedereen van mening zijn dat het een bende was maar hier heeft het toch echt wel iets.

Na ons tussenstopje besluiten we een klein stukje terug te rijden naar een gratis camping plek in Ngaruawahia. We staan hier gewoon op een parkeerplaats naast het water, maar tegenover een leuke speeltuin met volop uitdaging voor Izabella en Olivia dus een prima plekje. Eenmaal geïnstalleerd gaan de dametjes dus direct samen op pad, ik moet ze wel een beetje moed inspreken dat ze dit echt wel met zijn tweetjes kunnen en dan durven ze en spelen ze heerlijk in de speeltuin! Er is van alles om te klimmen en te klauteren en vooral het klimmen spreekt Izabella aan ze hangt aan haar armen als een ware slingeraap echt leuk om te zien! Olivia die doet de wat minder spannende dingen, maar vermaakt haar ook goed. Eenmaal uitgespeeld hier gaan we op pad vlakbij is een tweede speeltuintje te vinden dus daar gaan we maar even op af. Na hier nog even gespeeld te hebben lopen we verder richting het dorpscentrum naar de supermarkt, waar je je overigens niet veel bij voor moet stellen een mini klein supermarktje. Maar er is brood en dat hebben we nodig voor morgenvroeg ook vinden we er nog iets lekkers om te knabbelen en de dames krijgen een lolly nadat we betaald hebben, helemaal goed dus! Dan wandelen we weer terug naar de camping.

De camping is aan het water van de rivier, over de rivier loopt een hoge treinbrug en de plaatselijke jeugd heeft er een sport van gemaakt hier zo hoog mogelijk op te klimmen om er vervolgens af te springen, het ziet er aardig spannend uit. Wanneer er een trein aan komt is de sport er zolang mogelijk op te blijven staan en dat gaat soms echt maar net goed! We kijken er naar maar zelf zouden we dit echt nooit durven. Wanneer we even later zitten te eten zijn we omringt door de eenden, de meisjes mogen na het eten de restjes aan de eendjes geven en dat vinden de eendjes natuurlijk super, met grote groepen komen ze naar hun toe kwak, kwak, kwak....

De volgende ochtend staat vooral in het teken van opruimen...vanmiddag moet de camper worden teruggebracht en ook hebben we onze vlucht richting het Zuidereiland en aangezien we morgen echt beginnen aan de lange reis komt het inpakken nogal precies ik wil alles erin hebben zodat het er niet meer uit moet. Een koffertje voor morgen met de warme kleren, een koffertje voor mij aangezien ik nog door ga naar Groningen i.v.m. mijn studie, een aparte tas voor Boaz en dan de rest in de grote tas. het is een waar gepuzzel en het lijkt altijd dat je terugreis veel meer spullen hebt dan heenreis al is dat eigenlijk niet het geval zoveel hebben we namelijk niet aangeschaft. Ook moet de camper een beetje opgeruimd en dat is ook nog een klusje aangezien onze dames in de loop van de weken heel wat schatten hebben verzameld, blaadjes, takken, schelpen, stenen etc. Een paar mogen er mee de rest laten we achter...dat is nog niet zo makkelijk deze keuzes maken want alles is mooi! Wanneer alles in de koffers zit en de camper redelijk opgeruimd is gaan we op pad.

We hebben nog een honderd kilometer te rijden voor we in Auckland zijn, de rit begint prima alles verloopt vlot totdat we in de buurt van Auckland komen hier is het aardig druk en staan we een paar keer kort stil. Dat voelt toch niet erg goed we hebben nog drie uur voor de vlucht een feit is, maar de camper moet ook nog terug..... wanner de luchthaven in het zicht is geeft dit toch een gerust gevoel en deze is gelukkig redelijk rustig. Thomas zet mij met alle bagage en de kids hier af en brengt alleen de camper terug, dat lijkt ons de snelste methode. En daar loop ik dan met de grote kar vol bagage, rugzak op de rug Boaz op de buik, Olivia met haar tasje aan de ene kant en Izabella aan de andere kant met haat tasje en de kinderwagen die ze voort moet duwen het is een hele onderneming. Zeker als even later Olivia ook nog moet plassen... ik blijf bij de bagage en Izabella en Olivia gaan met zijn tweetjes naar het toilet gelukkig kan Izabella Olivia al goed helpen en zo lukt het allemaal. Onze buikjes hebben ook wel trek in iets dus we besluiten wat te gaan eten, ik zoek het buideltje met geld, maar wat blijkt ik heb werkelijk alle bagage behalve het tasje war het geld in zit oh nee.... dan maar pinnen en extra geld afhalen. Terwijl we net zitten te eten komt Thomas er ook al aan, het is gelukkig allemaal lot verlopen met de camper dat scheelt alweer. We eten onze buikjes rond en lopen naar de incheckbalie en richting de gate, ons bezoekje aan het Noordereiland zit er alweer op.... Morgen de lange reis naar huis.

Dag mooi Noordereiland...het was fijn....

1. Annet Oosterhof:
    26 januari 2018
    Leuk dat jullie de kiwi,s hebben gezien.
    En ook fijn dat de meisjes al zo flink zijn dat ze samen naar het toilet durven.
    Nu weer op weg naar het gewone leven.
    Een goede vlucht gewenst.
    Tot over drie dagen.
    Lieve groetjes van mam en annet