Een bezoekje aan de schapenboerderij

17 januari 2018 - Te Kuiti, Nieuw-Zeeland

Olivia wil alleen tijdje graag naar de schaapjes toe dus dat wordt het plan van vandaag. We gaan naar het dorpje Te Kuiti om een na te vragen of er mogelijkheden zijn, we vertrekken pas in de late ochtend aangezien de dametjes eerst nog heerlijk spelen op de camping. Met steentjes, takken en blaadjes worden er kleine kampjes gebouwd en kampvuur plaatsjes. Voor we weg kunnen mogen we eerst allemaal nog naar het kampvuurfeestje. Ieder van ons mag een plaatsje uit kiezen en dan roosteren we blaadjes op het alsof vuurtje, heel gezellig!
En dan dus richting informatiecentrum in Te Kuiti, daar informeren we ons over de schapen en tevens de grotten waar Izabella graag heen wil, beide kunnen we hier boeken en dat doen we dus maar. Vanmiddag naar de schaapjes en morgen naar de grotten leuke plannen!

We hebben nog even tijd om wat te eten in het dorpje en doen ook nog even de was bij de wasserette en dan op pad naar de boerderij.
Te Kuiti is de schaapsscheerdersstad van de wereld dus op de boerderij mogen wij een schapenscheerder bezig zien. We rijden langs een slingerweggetje de bergen in richting de boerderij daar aangekomen wacht de boer ons al op. Met zijn busje gaan we richting de schaapjes in het huisje waar we het kunnen bekijken zitbal een hondje te wachten. Dat is Bruce de schaamstond, het is al een oudere hond van negen jaar die enkel en alleen nog gebruikt wordt om deze shows te geven en niet meer om echt te werken. Deze honden opleiden tot goede schaapshond duurt zo'n vier jaar en eenmaal opgeleid is een hond tussen de zeven en negen duizend dollar waard, maar gezien Bruce werken ze dus niet eens zolang hij met zijn negen jaar is dus al afgeschreven.
Wel laat hij ons zien hoe hij de schaapjes naar binnen drijft er zijn hier schaapjes die inkjet huisje worden gebracht. De boer verteld over de verschillende rassen die hier nu binnen zijn, twee komen oorspronkelijk uit Engeland en het derde ras is een nieuw Zeelands ras ontstaan vanuit de andere twee. De boer verteld ons van alles en ik probeer voor de dames te vertalen Izabella is geïnteresseerd maar voor Olivia valt het wat tegen zij wil liever de schaapjes eten geven maar dat zit er dus niet in....
Wanneer deze vier schaapjes weer fijn in de weide zijn is het aan het vijfde schaal de beurt deze wordt geschoren, we krijgen de materialen te zien van vroeger en nu en vervolgens laat de boer zien hierbij zijn schaapje kundig en rustig scheert. Dan verteld hij nog het een en ander over het wol dit wol is weinig waard zo'n twee dollar per kilo en wordt hier in Nieuw Zeeland gebruikt voor het maken van tapijt of het isoleren van woningen. Schapenwol wordt tussen de buiten en binnenmuur gestopt als isolatie en is tevens door de lanoline in de wol brandwerend en dus zeer veilig. Wellicht een goed ideetje voor ons zelf met het wol van Bollie en Wollie 😁.
Na dit schapenshowtje gaan we terug naar het begin punt daar is nog een mooie tuin waar de kinderen even spelen voor we weer richting de camping gaan. We hebben beloofd terug te gaan naar dezelfde camping, niet heel erg logisch aangezien de grotten waar we morgen naar toe gaan een stuk dichter hierbij de boerderij liggen dan bij de camping. We mogen hier ook logeren maar besluiten toch terug te rijden om teleurstelling te voorkomen. Weer terug dus!
We hebben geluk de zelfgemaakte vuurplaatsjes staan er allemaal nog en onze camper kan weer op dezelfde plaats staan zo'kan er weer fijn verder gespeeld worden.

Vanaf de camping is ook nog een mooie wandeling uitgezet richting watervallen, Izabella wil dit nog heel graag doen. Ik zie het het echter niet zitten Boaz slaapt al een paar dagen heel slecht dus mijn nachten zijn kort en ik ben moe.... Thomas gaat uiteindelijk met de drie alleen op pad en ik kruip m'n bedje in even lekker slapen zzz en dat lukt..... Tot iedereen weer terug is vol enthousiaste verhalen over de wandeling. De meisjes hebben ook nog mooie bloemen geplukt onderweg voor mij, heel lief. De watervallen hebben ze uiteindelijk niet gezien dat was toch echt te ver, toch was de wandeling leuk!

Dan gauw lekker eten en naar bedje morgen weer een drukke dag voor de boeg!