De aap.....

15 januari 2016 - Kuching, Maleisië

De reis richting Kuching op Borneo is gelukkig weer prima verlopen, het was een lange dag maar alles is zonder problemen verlopen. Na ons gebruikelijke fijne ontbijtje bij Apa Kaba en het dier voeren momentje van de dames, zijn we richting de bus gewandeld. Na een paar minuutjes kwam deze al aan en konden we instappen. Weer een super luxe bus met enorm brede stoelen en wat bleek, zelfs massage in de stoelen. Eerst hadden we dit niet door echter Izabella zei dat haar stoel zo raar voelde en ik voelde dit ook in haar stoel, het zal wel komen doordat we op de wielen zitten was mijn redenatie.... Echter de stoel maakte ook een raar geluid en niet veel later deed mijn stoel toch ook wel wat raar. En wat bleek ergens verstopt onder de leuning zaten knopjes voor een massage in de stoel, onvoorstelbaar toch! Wij hebben de massage snel uitgezet zonder beviel ons beter ! Olivia heeft de hele reis bijna geslapen op mijn arm en ook Izabella had al gauw een fijn plekje gevonden met haar voetjes languit over Thomas zijn benen en een beetje Dommelen. Zo waren we zomaar op het vliegveld zo'n twee en half uur verderop.

Op het vliegveld even zoeken naar de juiste plek, gelukkig snel gevonden. Tassen inchecken en richting de gate allemaal vlekkeloos. Nog eventjes een beetje eten en al gauw konden we instappen. Een korte vlucht deze keer vanaf Kuala Lumpur airport richting Kuching. De vlucht duurde ongeveer anderhalf uur. Thomas zat wat gespannen in de stoel aangezien er af en toe wat turbulentie was en dat voelt niet bepaald aangenaam in een klein vliegtuig. De dametjes en ook ik hadden nergens last van en hebben deze reis ook weer prima doorstaan. Het was nog wel even spannend bij de lopende band van de bagage zouden alle tassen erbij zijn....zelfs Izabella maakte haar er een beetje zorgen om. Maar dat bleek niet nodig alles was meegekomen! Met de taxi naar ons nieuwe plekje The secret sanctuary gastro lounge. We waren vol goede moed, want dit zal een super fijn plekje zijn met een zwembad die we Izabella beloofd hadden en verstopt in een paradijselijke tuin.

Aangekomen met de taxi zag het er inderdaad veelbelovend uit, op een gekke plek middenin een woonwijk maar achter de houten deuren een waar paradijsje. Deze keer werden we niet bepaald hartelijk ontvangen, maar ok we vinden onze weg wel. Izabella wilde natuurlijk direct zwemmen dus gauw de dametjes in de zwemkleren. Terwijl Izabella bij de trap klaar stond om richting het zwembad te lopen en ik in het huisje was. Zag Olivia vol enthousiasme een aapje op de reling van ons balkon. Eerst leek dit een gezellige bezoeker vanuit de jungle.

Echter al gauw bleek dit niet het geval. De aap in kwestie wilde de spullen uit de tas pakken en ik heb snel de speelgoed tasjes van de meisjes gepakt en binnen gelegd. De drager stond echter nog buiten. Toen ik deze wilde pakken deed de aap erg boos hij keek agressief en leek bezitterig richting de drager. Ik durfde het niet te pakken en vroeg het aan Thomas. Hij pakte het zo snel hij kon en zag ook dat de aap wat agressief oogde. In tussen waren Olivia en ik binnen in ons huisje met de deuren dicht echter Izabella stond alleen bij de trap. Terwijl Thomas naar Izabella wilde lopen om haar te beschermen voor de aap, haalde de aap uit richting Thomas. Hij krabde hem met zijn nagels over zijn schouder. We zijn er allemaal vreselijk van geschrokken. Om zichzelf en Izabella te beschermen pakte Thomas gauw een traphekje die in de buurt stond om de aap proberen weg te jagen echter dit lukte niet echt. Thomas zei tegen Iza dat ze snel naar beneden moest rennen en in het zwembad moest duiken daar zou de aap wel niet komen. En dappere Izabella heeft dit gedaan. Terwijl Thomas nog tegenover de aap stond en wij binnen opgesloten achter het raam stonden toe te kijken.

Het personeel reageerde nogal lauw op dit incident. De tuinman echter nam alles wel serieus en heeft zijn best gedaan de aap weg te jagen, terwijl een ander fotootjes aan het maken was van Izabella in het zwembad onvoorstelbaar toch! Tevens werd Thomas geadviseerd een schepnet mee te nemen  naar boven daar zou aap van schrikken of hij kon hem er eventueel nog mee vangen, tja.... Aap in kwestie liet zich echter niet makkelijk weg jagen en al gauw was hij beneden te vinden waar Izabella nog steeds alleen in het zwembad te vinden was. Ze gilde hard en riep om mama, maar ik was zo hulpeloos ik kon werkelijk geen kant op! Gelukkig wisten ze uiteindelijk de aap weg te jagen en hebben de kindjes nog een klein beetje kunnen genieten van het water, maar de schrik zat er goed in!

Thomas is direct in gesprek gegaan met het personeel of dit vaker gebeurd en wat we hieraan gaan doen, echter de medewerkers bleken niet erg schappelijk en meewerkend. Uiteindelijk hebben we met het hart nog steeds in de keel wat gegeten en nadat we de kindjes te slapen hebben gelegd heb ik gesproken met één van de medewerkers. Hij leek niet erg onder de indruk van het verhaal, knikte wat en zei dat hij de aap zou vangen de volgende dag. Ja, ja dat denk ik ook.....niet dus... Nee wij hadden intussen besloten dat we hier geen dag langer wilden blijven uit veiligheid voor onze kindjes, tenslotte bleek het de normaalste zaak van de wereld dat deze aap overal in het hotel rondliep!  Uiteindelijk heb ik erop aangedrongen de baas te willen spreken van het hotel, telefonisch heb ik de baas gesproken die overigens zeer vriendelijk en behulpzaam was. Dankzij hem hebben we toch ons geld terug kunnen krijgen en hij heeft ons een ander plekje aangeraden en zich verontschuldigd voor de aap en tevens de houding van zijn medewerkers. Toch vertelde hij ook dat vele gasten de aap leuk vinden en er kinderen met hem spelen. Tja dat zal allemaal best onze kindjes spelen niet met een aap!! Het gaat hier om een wil dier echt onverantwoord, zeker na wat er is gebeurd.

Die nacht heeft Thomas onrustig geslapen van het voorval met de aap hij heeft erover gedroomd wij hebben gelukkig allemaal goed geslapen. Echter in de ochtend stond aap ons al op te wachten. Met zijn pootjes opende hij de deur die dus niet goed vast zat. Gauw hebben we de deur stevig dichtgetrokken. Aap bleef terwijl wij aan het inpakken waren nog geruime tijd bij het raam. Hij tikte op ons raam trok gekke bekken en keek niet echt vriendelijk, alsof wij in zijn teratorium zaten. De kinderen vonden het zo achter glas allemaal wel grappig ik was echter niet blij met de situatie en voelde de angst alweer boven komen. Ik moet er toch niet aan denken dat dit beest onze meisjes aanvalt!  Toen aap eenmaal weg was zijn we snel naar beneden gerend gewapend met visnet,  om te gaan ontbijten. Eerst leek dit goed te verlopen, maar al gauw zei Iza verschrikt dat ze aap weer zag en ja hoor boven ons in de boom zat aap. Dus van schrik zijn we snel verplaatst naar een ander gedeelte nu tussen klamboes daar zal aap toch niet komen? Dat bleek niet het geval terwijl Thomas nog het één en ander moest regelen waren wij met de bal aan het spelen. Aap was duidelijk nieuwsgierig en opende de klamboe. Ik schrok me dood en riep de kinderen al gillend bij me. Gelukkig was de tuinman in de buurt die aap weer heeft weggejaagd.

Al met al waren we blij toen we in de taxi zaten richting ons nieuwe plekje. En gek genoeg leek het wel alsof aap ons uit zwaaide! Terwijl de tuinman bij de deur stond om ons uit te zwaaien zat aap boven hem op de houtenrand van de ingang.

In tussen zitten we veilig en wel bij ons nieuwe fijne plekje Basaga waar we met open armen zijn ontvangen. En twee in plaats van één kamer aangeboden hebben gekregen,luxer hebben we het nog niet gehad!

En vandaag een bezoekje gebracht aan de dokter in verband met de krap van de aap. Niet echt een fijn begin in Kuching dus!

1. Greet Ruifrok:
    15 januari 2016
    Oh Moniek, wat een spannend verhaal zeg. En wat een stress. Ik kan me zo voorstellen hoe het voor jullie was, omdat je het zo beeldend beschreven hebt. Gelukkig zijn jullie nu op een veiliger plaats en kun je hoop ik weer genieten van alles van je meemaakt. En ook hoop ik dat Thomas er niets aan over heeft gehouden. Heel veel groetjes van Greet
  2. Erna Goeteyn:
    15 januari 2016
    Na al wat jullie reeds meegemaakt hebben was dit wel spannend,wat een stoute aap was dat zeg,zag het allemaal zo voor mijn ogen gebeuren!Toch ook dank zij de aap zitten jullie nu fijn op een nog betere plek.
    Kijk al uit naar het volgende reisverhaal.
  3. Magda Snauwaert:
    16 januari 2016
    Wat een stoute aap. Ik hoop dat jullie dit voorval vlug kunnen vergeten en jullie mooie en intussen ook spannende reis verder kunnen zetten. Het is leuk jullie via deze verhalen te volgen. Thomas verzorg uw schouder goed hé.
    Vele groetjes,
    Oma Magda
  4. Valerie:
    16 januari 2016
    Hey moniek, die aap was nogal een volhouder zeg! Gelukkig alles ok met jullie.... goed verzorgen he die wonde! Knuffels van ons drietjes!xxxxx