Kuching onze eerste avonturen in Borneo

20 januari 2016 - Kuching, Maleisië

We zijn nog altijd erg blij dat we ons apen plekje verruild hebben voor een fijner plekje in Kuching! We zijn verhuisd naar het Basaga hotel waar we met open armen zijn ontvangen. Na ons verhaal waren de mensen geschokt en wilden ze alles in het werk stellen om er zeker voor te zorgen dat we het daar goed zouden hebben. Eigenlijk hadden we een kamer op de eerste verdieping gereserveerd, echter gezien de kinderen bleek het de mensen beter dat we een andere kamer zouden gebruiken. Ook waren ze van mening dat een beetje meer ruimte voor ons ook geen kwaad kon. Uiteindelijk hebben we twee kamers aangeboden gekregen die door middel van een binnendeur van elkaar gescheiden waren. Het was super de luxe en een groot contrast met het geen waar we vandaan kwamen!

Nadat we ons hadden geïnstalleerd zijn we lekker in het zwembad gesprongen, heerlijk! Olivia is gestart met een dutje in haar tentje in deze fijne nieuwe kamer. Die middag zijn we richting het centrum gegaan om iets meer van Kuching te zien. Na een lekker ijsje en een korte wandeling langs de winkeltjes hebben we aan het einde van de middag een boottochtje gemaakt over de Sarawak rivier. Het was leuk om vanuit deze kant ook eens de stad te kunnen zien. We waren als enige aan boord van het bootje en zodoende hadden de meisjes het geluk dat ze ook eventjes mochten sturen. Izabella begon vol trots en toen Olivia het zag sprong ze van mijn schoot af om zo snel mogelijk ook richting het stuur te wandelen. En zodoende werd de boot bestuurd door onze dametjes! Na onze boottocht zijn we wat gaan eten en kwamen we tot onze grote schrik erachter dat Izabella haar hondje Burnie op de boot vergeten was..... Dikke tranen van verdriet..... Gelukkig is alles goed afgelopen en heeft Burnie genoten van een extra tochtje op de boot en zat hij keurig op ons te wachten, nadat we weer even zijn teruggewandelend naar de boot. S'avonds hebben wij nog gezellig kunnen zitten in de fijne zachte banken bij ons hotel, terwijl de meisjes heerlijk lagen te slapen!

Zaterdag 16 januari zijn we samen met een gids van Basaga op pad gegaan naar het Matang wildlife centre. Hier worden dieren die gevonden zijn of binnengebracht worden verzorgd om uiteindelijk weer terug uitgezet te worden in de vrije natuur. We zijn gestart in het informatie centrum wat zeker interessant was en waar we hebben kunnen lezen welke weg de verzorgers afleggen met de dieren. Vervolgens zijn we op pad gegaan door de jungle langs de kooien waarin de dieren zich bevonden. We liepen nog maar net toen het begon te spetteren en het spetteren ging al snel over in regen en even later kwam er een stortregenbui naar beneden..... We zijn moedig blijven lopen en hebben onder anderen  neushoornvogels, makaken, slangen en uilen gezien. Uiteindelijk kwamen we aan bij de Orang utans waar gelukkig ook een plekje was om te kunnen schuilen. Het was prachtig om deze mooie dieren te kunnen bewonderen, ook zij werden geplaagd door de regen en een aantal van hen hadden grote bladeren geplukt en op hun hoofd gelegd ter bescherming van de regen. Heel mooi om te zien! Nadat de regen iets minder was geworden, zijn we doorgelopen naar de zonneberen. Deze beertjes zien er erg knuffelbaar uit als ware knuffelbeertjes!  Nadat we alle dieren hadden gezien zijn we richting de auto gelopen we zouden nog naar het katten museum, maar dat hebben we overgeslagen aangezien we doorweekt waren en Olivia ook erg moe was geworden van ons uitstapje. Eenmaal bij het hotel aangekomen hebben we ons snel omgekleed een lekker hapje gegeten en is Olivia gaan slapen en Izabella heeft weer heerlijk genoten van het zwembad voor onze kamer!

17 januari zijn we door de shuttlebus van het hotel, afgezet in Kuching waarna we op zoek zijn gegaan naar de bus richting Damai Beach waar we de Sarawak culturele village wilden bezoeken. De shuttlebus was snel gevonden en na een uurtje rondgelopen te hebben in Kuching konden we al vertrekken richting Damai Beach, daar aangekomen hebben we eerst lekker gegeten bij één van de Aziatische eet schuren ha, ha. Een grote ruimte gevuld met plastic tafels en stoelen en aan elke kant kleine eetstalletjes met van alles en nog wat vaak erg lekker en goedkoop eten. Ook nu hebben we weer genoten van heerlijke rijst en  mie gerechten. Vervolgens zijn we op pad gegaan naar de cultural village. Dit was een dorp waar de longhouses die je nog ziet in de diepe binnenlanden zijn nagebouwd en waar je kennis op kunt doen van de cultuur. Het was erg leuk om de verschillende soorten longhouses te zien en de mooie aankleding hiervan. We hebben onze wandeling van de verschillende longhouses af kunnen sluiten met een bezoek aan de traditionele dansshow. Waarbij, als je wilde, je bij de laatste dans mee mocht doen met de dansers en natuurlijk hebben onze dametjes hieraan meegedaan tot groot plezier van de dansers! Het was een leuke gezellige dag Izabella was erg onder de indruk van alle mooie kleding van de mensen en heeft weer veel nieuwe dingen geleerd.

Maandag hadden we gepland naar het Bako nationaal park te gaan of dat gaat lukken is altijd afhankelijk van het weer aangezien je er alleen met de boot kunt komen. Voor ons geldt dat we geluk hebben gehad, wij konden vertrekken! Na het ontbijt eerst een stukje met de shuttle en vervolgens in de boot. Beetje afwachten hoe het water zal zijn, want rond deze tijd van het jaar kan het erg onrustig zijn. Maar ook nu weer geluk, na een halfuur varen over het rustige water zijn we aangekomen in Bako. Samen met een gids zijn we op pad gegaan met onze missie, een neusaap spotten. Dit is één van de meest bedreigde apensoorten en komt alleen voor op Borneo. We zijn gestart met een wandeling en gedeeltelijk klim in de jungle op zoek naar dieren. En het geluk is met ons, we hebben volgens onze gids alle bijzondere dieren die leven in het nationaal park van Bako kunnen bewonderen waaronder een neusaap!!!! Makaken, zilver leaf  Monkeys, wilde zwijnen, drie verschillende soorten slangen, een soort wandelende visjes, een heleboel krabbetjes en een grote spin. Al met al een super geslaagd bezoekje aan het Bako nationaal park. Vol indrukken zijn we weer richting ons hotel afgereisd.

Na weer een heerlijk nachtje slapen in ons fijne hotelletje aan het zwembad, zijn we dinsdag weer op pad gegaan. Gestart in Kuching bij het Sarawak museum die iets wat verouderd is maar waar je een mooi beeld kunt krijgen van het traditionele leven hier en de dieren die hier wonen. Vervolgens geluncht, waarna we richting de bus zijn gewandeld, die toen we aankwamen gelopen op het punt stond te vertrekken dus puur geluk dat we nog mee konden. Na een uurtje hobbelen in de bus zijn we aangekomen in het Semenggoh wildlife centre. Dit is een beschermd stukje oerwoud waar de Orang utans opgevangen in het Matang wildlife centre worden uitgezet, om weer te kunnen leven in de jungle. Het is niet gegarandeerd dat je hier de apen ook daadwerkelijk ziet, aangezien het juist de bedoeling is dat ze hier kunnen zorgen voor zichzelf. Er zijn twee keer per dag voedermomenten waardoor de kans bestaat dat je hier deze mooie dieren kunt spotten. Echter het is nu het fruitseizoen, waardoor er volop voedsel te vinden is voor de apen in de jungle en de voedermomenten niet echt nodig zijn. De verzorger van de Orang utans vertelde ons dan ook, dat ze die dag geen voer momenten deden aangezien de dieren toch niet zouden komen hiervoor. Maar dat we op goed geluk de jungle in zouden trekken op zoek naar de Orang utans. Dus over glibberenden modderrige jungle weggetjes op zoek naar de Orang utans, op goed geluk...... En.... Geluk hadden we!!! Na een tijdje zoeken liet Ganang zich zien een jong Orang utan mannetje van 7 jaar die super nieuwsgierig is. Het was echt prachtig om zo'n grote aap slingerend in de toppen van de bomen te zien echt overweldigend. We hebben dan ook allemaal met open mond staan kijken naar dit mooie dier, die ons zijn kunstjes liet zien.  En als bedankje gaf de verzorger hem een kokosnoot die hij met zij sterke kaken opende om op te eten. Even later liet ook de moeder van Ganang zich zien, niet van zo dichtbij en een beetje verlegen en stil hoog in de boom maar we konden haar zien echt super bijzonder!  Gek genoeg kiezen de apen niet de dikke stevige bomen maar de dunne jonge boompjes uit om in te zitten en te klimmen het gaat dus echt slingerend door de jungle. Voor ons gevoel moesten we al weer veel te snel richting bus aangezien het de laatste van de dag was konden we echt niet nog langer blijven! Maar het was geweldig een topdagje! Als souvenirtjes hebben de meisjes nog een mooie knuffel orang utan mogen uit kiezen voor thuis, waar ze allebei super blij mee zijn zo mooi om te zien hoe ze stralen met hun nieuwe vriendjes! Ons dagje hebben we  afgesloten met heerlijk eten bij topspot, een beroemde eetplaats in Kuching. Bovenop een parkeergarage en weer echt op zijn Aziatische plastic stoeltjes en tafeltjes honderden bij elkaar en overal tentjes maar heerlijk echt geweldig lekkere verse vis, garnalen, verse groenten in alle soorten en maten en natuurlijk rijst en noodles.

En dan zit ons bezoek aan Kuching er alweer op...... Woensdag 20 januari vliegen we richting Miri.