Klein maar fijn landje, Singapore

18 februari 2016 - Singapore, Singapore

Deze keer hebben we een vlucht aan het einde van de dag, toch hebben we niet veel meer aan de dag aangezien Munduk een pittig eindje rijden van de airport is. We ontbijten weer fijn bij ons guesthouse en vervolgens leggen we Olivia nog eventjes in haar bedje. Terwijl Olivia nog even heerlijk slaapt, speelt Izabella beneden in de tuin met haar knuffel en haar lego, gaat Thomas op zoek naar een taxi en pak ik alle tassen in op het balkon om Olivia zo min mogelijk te hoeven storen. Wanneer Thomas terug is wordt langzaam maar zeker ook Olivia weer wakker. Thomas heeft een betaalbare taxi gevonden die ons naar de airport wil brengen aangezien hij ook een eigen kleine warung heeft besluiten we daar eerst iets kleins als lunch te eten. Aangezien hij meegelopen is naar ons guesthouse bestellen we direct bij hem zodat we nog even de tijd hebben de laatste spullen te pakken terwijl hij vast kan gaan koken.

Zo gezegd zo gedaan hij gaat in de keuken aan de slag, tenminste daar gaan we vanuit en wij pakken een laatste spulletjes in. Nog een laatste check in de kamer en als we zeker zijn dat we niets hebben vergeten sluiten we de deur.

In de warung blijkt ons eten nog niet klaar te zijn.... In tussen balen we wel een beetje want we hebben maar simpele pannenkoeken besteld om er zo min mogelijk tijd aan te hoeven besteden aangezien de klok rustig verder tikt. Wanneer het eten er uiteindelijk is moeten we razendsnel eten om vervolgens de taxi in te stappen.

De chauffeur rijdt een  stuk harder dan degene die ons heeft weggebracht soms scheurt hij aardig door de bochten niet altijd even prettig. We zijn dan ook blij wanneer we het meest slingerende gedeelte er weer op hebben zitten.

Uiteindelijk komen we veilig en wel aan bij de airport.

Alles wordt weer uitgeladen en op een trolly gezet, de bagage wordt steeds een beetje zwaarder tja, van overal moet toch iets mee! Dan wandelen we richting de incheck balie. Alles verloopt weer zonder problemen tot het tijd is om in het vliegtuig te stappen we hebben nog een halfuur en aangezien ik zeker weet dat we naar gate 11 moeten lopen we richting die kant. We komen naar ons idee op de juiste plek aan moeten een extra check ondergaan en gaan dan zitten we kijken nog even naar het scherm...maar wat is dat??? Perth??? Daar moeten we niet zijn! Shit we hebben al zo weinig tijd over waar moeten we nu heen? De medewerkers verwijzen ons richting gate 10, prima lopen we gauw die kant op. Maar nee ook mis, het is wel van airasia maar gaat niet naar Singapore. Gelukkig weten ze hier wel waar we moeten zijn, gate 8 daar voor moeten we naar boeven. Met nog maar 20 minuten te gaan rennen we zo hard als we kunnen naar boven en richting de hopelijk juiste gate. Buiten adem komen we aan en gelukkig zijn we goed...pffff.... Er staat nog een korte rij mensen en we sluiten gauw aan. En zo belanden we gelukkig toch nog in het juiste vliegtuig!

Deze keer hebben we het aardig luxe in het vliegtuig, de rij naast ons zit niemand dus we nemen met zijn viertjes zes stoelen in beslag. Aangezien we in de avond vliegen hopen we dat de meisjes na het eten, wat overigens echt niet lekker is, nog even in slaap vallen. Echter niets is minder waar beide dames blijven wakker. Soms vechtend tegen de slaap, maar geen oog gaat dicht! Wanneer we landen willen ze beide naar buiten kijken. Maar ook beide bij mama zitten. Hebben we eens luxe van twee raampjes kijken ze toch met twee door één raampje en vermoeid als ze zijn, gaat dat niet zonder problemen. Er wordt geruzied en gegild, want een vliegtuig raampje is toch echt te klein voor twee meiden hoofdjes! In tussen is het uitzicht overigens wel mooi, overal zien we verlichte boten en gebouwen vol kleine lichtjes, wellicht is het, het ruzie maken waard!

Veilig en wel geland, verloopt alles eigenlijk weer zonder problemen. Alle bagage is meegekomen en we worden zonder problemen ook weer in dit land toegelaten . Na alles stempeltjes en controles gaan we op zoek naar een taxi. Dat verloopt hier allemaal heel gemoedelijk en gestroomlijnd iedereen is super behulpzaam en zo zitten we zomaar in de taxi richting ons hotel.

Singapore is duur, maar wij hebben gelukkig een heel fijn plekje gevonden in little India, Mitraa Inn. Een ware aanrader! De mensen zijn super behulpzaam en vriendelijk en de kamer is netjes en schoon en heeft zelfs een raam. Wat uitzonderlijk is voor een goedkoop hotel in Singapore. Er is een gedeelde douche en toilet maar ook die zijn super schoon, al met al zitten we prima!

Na onze reis zijn we allemaal moe, de meisjes gaan direct naar bedje en na nog even iets gedronken te hebben duiken wij er ook in. We zijn maar één volledige dag in Singapore, die willen we ten volle gebruiken dus een goed nachtje slapen kunnen we wel gebruiken!

S'ochtends staan we allemaal weer fit en  fruitig op, zelfs de meisjes zijn eigenlijk goed uitgeslapen ondanks de verkorte nacht. We kleden ons gauw aan en gaan naar beneden voor ons ontbijt. Het is selfservice maar helemaal prima, eens geen boter met jam maar met chocopasta en pindakaas. Een ware verrassing en we smullen er dan ook heerlijk van. Ook zijn er appeltjes en daar zijn de meisjes dol op, dus de buikjes gaan goed vol. En zo hebben we voldoende energie om een lange dag op pad te gaan!

We hebben een ticket gekocht voor de hop on hop off bus, de ideale manier om Singapore te kunnen verkennen. Aangezien je op ontzettend veel plekken de bus in en uit kunt en je de hele dag mee kunt rijden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Om de tickets te kunnen krijgen blijken we wel eerst naar het grote reuzenrad te moeten. Dat is een beetje een tegenvaller aangezien dit aan de andere kant van de stad is. We hadden gehoopt dit ook vanuit het hotel te kunnen regelen maar niets is minder waar. Dus eerst met een tram diep onder de grond richting de juiste plek.

Ook de tram is een leuke belevenis, net als op het vliegveld gaat dit allemaal erg gestructureerd en mooi om te zien is dat het hier zo schoon is! Ja het kan echt een schone stad, je vindt hier amper vuilnis op de grond en de paden onder de grond richting de tram zijn echt blinkend schoon! De tram rijdt enorm hard en na nog een stukje wandelen zijn we uiteindelijk bij het reuzenrad, volgens mij één van de grootsten ter wereld. Aangezien het rad super hoog is en een ritje een halfuur duurt gaan we hier niet in. Wij bekijken het wel van de buitenkant met twee beentjes op de grond deze keer. De bus tickets zijn in tussen verzilverd en na tien minuutje kunnen we instappen.

Het leuke van de hop on hop off bus is, dat je boven kunt zitten onder een klein schaduw doek. De wind blaast fijn tussen je haren en je kunt op die manier overal overheen kijken. We zitten op verzoek van Izabella helemaal achterin en het is erg leuk zo met zijn viertjes op een bankje. We genieten er allemaal van! We besluiten eerst een rondje met de bus te nemen zonder uit te stappen, gewoon om te zien  hoe alles eruit ziet ten slotte kunnen we in één dagje toch niet alles zien. Vervolgens stappen we over in een andere bus en gaan we richting China town.

De stad Singapore is verdeeld in verschillende districten dit is van oudsher zo aangelegd en ook nu kun je de stad bijna in hokjes delen. De Chinezen wonen in Chinatown, de Indiërs in Little India, dan zijn er nog de Maleiers en de overigen waaronder de van oorsprong Singaporezen maar ook Engelsen. Dat Singapore een Engelse kolonie is geweest merk je wel. Er wordt volop Engels gesproken en er zijn bijvoorbeeld op vele plekken high theas te bestellen of Engelse landhuizen te bezoeken.

China town brengt ons China in het klein. Het is er voor het Chinese nieuwjaar, wat hier grootst wordt gevierd, erg mooi versierd. Het is prachtig om te zien. Er zijn mooie kleine Chinese gebouwen, de één nog mooier en netter dan de ander. Tot nu toe vinden wet het een heerlijke stad! Vele toeristen die wij onderweg zijn tegengekomen raden ons Singapore met kleine kinderen af, maar nu we er zijn begrijpen we er niets van. Het is een erg rustige stad en het voelt er goed en fijn. Wij zijn blij dat we het toch een bezoekje brengen.

Na onze wandeling in China town gaan we richting de bus en stappen we uit bij een groot winkelcentrum, we hopen hier wat te eten te kunnen vinden. Aangezien het hier erg westers is hopen we een broodje te kunnen vinden. Niets is minder waar, enkel rijst is het wat de klok slaat en de restaurants hier zijn peper duur. Het is leuk even hier in de shoppingmall te kijken, zeker aangezien het enorm chique is en er zelfs een rivier door de shoppingmall stroomt waar je op een klein bootje doorheen kunt varen! Maar eten voor ons vinden we hier niet!

Aangezien we nog graag de gardens aan de Lake willen bezoeken, besluiten we daar naar toe te wandelen. Het is niet ver van hier en er is vast iets te eten te vinden! Vol goede moed gaan we op pad. Het fijne in Singapore is, dat ondanks dat het hier warm is er contant een zeebriesje staat wat maakt dat een stukje wandelen eigenlijk best prima is.

Aangekomen bij de gardens  blijkt Thomas een dingetje van het fototoestel verloren te hebben. Het ligt volgens hem bij de ingang en hij besluit terug te lopen. We spreken af dat ik met de meisjes verder wandel richting de kindertuin. Prima zo gezegd zo gedaan, met zijn drietjes wandelen we moedig de flinke weg richting de kindertuin. Aangezien het erg lang duurt voor we Thomas zien, besluiten we even te wachten op een bankje. Maar ook nu geen spoor van Thomas, tja dan maar verder wandelen. Ik volg samen met de meisjes trouw de bordjes waarop staat kindertuin dus het kan niet misgaan, hier hebben we afgesproken. Wanneer we eindelijk aankomen bij de kindertuin zie ik in eerste instantie Thomas nog nergens. Tja en nu? Even later komt een verhitte Thomas naar ons toe, waar waren jullie???? Tja, wij zijn net aangekomen. Thomas snapt er niets van hij heeft al een  keer heen en weer gelopen en kon ons nergens vinden... Wat blijkt via een brug kon je veel sneller bij de kindertuin komen deze weg heeft Thomas genomen terwijl wij dwars door de tuin hebben gewandeld. Nou ja, we zijn weer met vier! En nu iets eten....

Veel meer dan een MC Donald is hier niet, dus het worden geen broodjes maar patatjes deze keer. En dan spelen!

De kindertuin is echt super! Er is een  leuke avontuurlijke weg aangelegd vol met klim en klauter mogelijkheden te midden van mooie planten en overdekt door een tunnel van groen. De meisjes vinden het super en genieten beide op hun eigen manier van alle leuke dingen. Izabella is heel moedig en klimt en klautert overal op en roept om de haverklap vol trots onze kant op, kijk wat ik kan! Olivia vindt het zand op de grond vooral erg leuk en de evenwichtsbalk waar ze op gaat zitten en net met haar beentjes de vloer aan kan raken om vervolgens al zittend vooruit te glijden. Er blijkt ook nog een water speeltuin te zijn. We hebben geen zwempakken mee, maar in een onderbroek kan het ook! Izabella is het daar eerst niet helemaal mee eens, vinden mensen dat niet gek? Wanneer we haar overtuigd hebben en het water natuurlijk ook wel heel erg aantrekkelijk eruit ziet, rent ze er gauw in. Ze hebben beide volop plezier! Wat is er ook fijner dan spelen met water! Olivia geniet bij het baby gedeelte van kleine fonteintjes en Izabella speelt in het grotere gedeelte die vol staat met allerlei waterspuiten. Kleddernat komen ze er weer uit!

Izabella zonder onderbroek maar met jurk en Olivia met luier maar zonder broek en twee natte broekjes aan de tas in de hoop dat ze drogen, zo gaan we weer verder op pad!

We maken nog een leuke wandeling door de tuin en besluiten ook de hoge bruggetjes te trotseren tussen bijzonder aangelegde hoge ijzeren bloemen. Aangezien de tuin nog erg jong is, eerder was dit gedeelte zee, is er nog niet veel hoge vegetatie. Om dit toch te kunnen imiteren hebben ze deze bloemen gemaakt. Ze zien er erg bijzonder en indrukwekkend uit. En die bruggetjes lijken niet eens zo hoog en goed stevig dus we gaan er voor.

Gelukkig staat er maar een korte rij, want er mogen maar een x aantal mensen te gelijk naar boven. We moeten even wachten maar al gauw is het onze beurt. Met een snelle lift zijn we zomaar boven. Waar we een mooi uitzicht hebben over de tuin en de stad, erg mooi om te zien. Zo op het platform bij de top gaat ook alles met mij nog goed... Tot ik de brug zie. Deze is toch wel erg smal en hoger dan het beneden leek... Mijn hoogtevrees begint op te spelen, mijn benen gaan trillen nee ik doe het niet... Thomas gaat op pad met de kindjes terwijl ik nog een tijdje op het platform blijf staan en uiteindelijk met de trap weer naar beneden ga. Beneden wacht ik het drietal op en samen lopen we weer verder.

Dan onze laatste keer in de hop on hop of bus richting het beginpunt, bij het reuzenrad. Hier eten we nog een broodje bij de Subway, ach een beetje westers op zo'n dagje moet kunnen niet waar? En dan gaan we weer met de tram richting little India waar we moe maar voldaan aankomen bij ons hotel.

Het was een super dagje, we hebben veel gezien, veel gedaan en iedereen is tevreden maar moe.gauw brengen we de meisjes naar bed, zelf gaan we nog eventjes beneden zitten om wat te drinken.

Dit was het dan alweer, morgenvroeg vertrekken we met het volgende vliegtuig richting Krabi in Thailand. Achteraf hadden we best nog een extra dagje willen blijven in Singapore, tja als je alles van te voren weet......

1. Annet Oosterhof:
    22 februari 2016
    Dan gaan jullie op een volgende reis iets langer naar Singapore. Jullie hebben er nu even aangesnoven. Haha