Het andere Bali, in de bergen in Munduk

15 februari 2016 - Munduk, Indonesië

De taxichauffeur haalt ons rond half één op bij ons hotel in Ubud, we pakken alle spullen in de achterbak. Onze bagage is intussen aardig gegroeid....er zijn twee plastictasen vol met souvenirs bijgekomen en ook de koffer van de meisjes puilt inmiddels aardig uit met al die nieuwe jurkjes! Maar alles past er weer in en we kunnen vertrekken.Na een korte rit stoppen we bij de family Temple, we stappen de auto uit om deze mooie tempel een bezoek te brengen. In de tempel mogen we niet komen, maar we maken een korte wandeling rondom de tempel. We blijven niet te lang want Olivia is erg moe en moppert flink. Na ons bezoekje aan de tempel stappen we weer in de auto richting Munduk. Het streven is om nog bij de mooiste rijstvelden van Bali te stoppen en bij de meren in de buurt van Bedugul. Echter aangezien Olivia eindelijk na veel gemopper in slaap is en ook Izabella heeft juist haar rust gevonden, besluiten we maar in één keer door te gaan. Vanuit de auto hebben we nog een mooi uitzicht op de prachtige meren en dat is het dan ook, wij rijden door.

De weg naar Munduk is een pittige, we zijn blij dat we niet hebben verzonnen dit met de scooter te doen! De weg hobbelt en bobbelt en gaat behoorlijk stijl de bergen in en slingerend weer naar beneden. In de auto is het al een waar avontuur! Gelukkig brengt de chauffeur ons veilig en wel bij ons slaapplekje die we al hebben gereserveerd. Het is een fijn klein guesthouse met vanuit onze kamer een prachtig uitzicht over de tuin en de bergen in de omgeving. Munduk is een kleine plaats hooggelegen te midden van de bergen. Een waar geheim op Bali, waar je verwacht dat bijna alles overladen is met toeristen, maar niets is minder waar. Munduk is erg rustig en in de omgeving ervan is het vooral erg groen!

Nadat we ons geïnstalleerd hebben in onze kamer, de papieren geregeld hebben en de meisjes even hebben geschommeld op de twee persoonsschommel die in de tuin staat lopen we nog heel even de straat in van Munduk. Het is een redelijk drukke weg en het loopt niet erg prettig aan de kant van de weg met twee kleine meisjes aangezien de weg erg smal is. Die dag doen we niet veel meer, we eten bij ons guesthouse in de prachtige tuin en slapen vervolgens allemaal weer heerlijk in de hoge bergen!

De volgende ochtend is er weinig meer te zien van het stralende zonnetje van de dag er voor.... Het regent! We eten een lekker ontbijtje in de tuin en aangezien Olivia nog erg moe is, leggen we haar eerst nog even lekker in haar bedje. In de goede hoop dat als ze strakke weer opstaat het weer verbeterd is en we op pad kunnen! In tussen speelt Izabella fijn op het overdekt terras in de tuin met haar lego, ze bouwt de meest mooie creaties en vermaakt haar goed. Ik lees even lekker in een ontspannen boek(in tussen zijn de al 4 uitgelezen, best knap met twee meisjes niet waar) en Thomas bekijkt eens even wat we die middag zullen gaan doen. En trotseert ook de regenbui nog om onze was die ook weer aardig is gegroeid.... richting de laundry service te brengen.

Wanneer Olivia opstaat is het weer volledig omgeslagen, ons zonnetje in huis heeft de zon ook in Munduk gebracht ! We kunnen gelukkig zonder paraplu op pad op zoek naar een fijn eetplekje. Thomas heeft terwijl hij de was heeft weggebracht een leuke warung gezien dus dat is het doel om naar toe te wandelen in de eerste plaats. Het is een leuk plekje alleen wel met een hoge steile trap. Om er te komen moeten we 51 reuze treden omlaag en dan straks met volle buikjes weer omhoog.. We eten heerlijk, we hebben beide een nasi campur besteld en het blijkt één van de betere keuzes tot nu toe in Bali. Het smaakt super het menu bestaat uit groenten met cocos, sateetjes, aardappel koekjes, maiskoekjes en natuurlijk kan ook de rijst niet ontbreken. In tussen smullen de dames van witte rijst met schijfjes komkommer. En dan mogen we aan de beklimming van de trap beginnen al tellend bereiken we weer de laatste trede en kunnen we op pad voor de geplande wandeling tussen de bergen en rijstvelden.

De wandeling brengt ons langs prachtige groene natuur, mooie uitzichten op bergen en prachtig groene rijstvelden het is super! Ook de meisjes doen het weer super. Olivia bekijkt alles rustig vanuit de drager en geniet van de wandeling op haar manier en ook Izabella is vol goede moed. Ze zit vol met verhalen over haar eigen bedachte knuffelland en verteld honderd uit over wie daar wonen, hoe groot het is, hoe het eruit ziet etc. Ze praat maar en praat maar. Ik luister aandachtig knik wat zeg af en toe ja en vraag eens iets en zolang zij verder kan vertellen merkt ze weinig van het feit dat het best een pittig stukje lopen is. En zo beklimmen we allemaal de mooie paadjes verscholen achter Munduk in het ongerepte Bali! Halverwege rusten we eventjes uit en kan Olivia ook haar beentjes even strekken. Vol goede moed stapt ze in het rond en samen met haar zus maken ze ook nog een mooie tekening met de wascootjes, tja dat kan overal niet waar! We drinken een beetje en eten een koekje en een snoepje en kunnen vervolgens vol goede moed weer op pad.

Het eerste stukje loopt Olivia zelf, ze is erg trots op haar zelf als ze aan mijn hand en die van Izabella de berg opklimt en afdaalt. Af en toe kijkt ze ons even trots aan erg leuk! Al gauw komen we nog een klein winkeltje tegen waar we besluiten te stoppen om nog een beetje drinken en Maria biscuitjes te kopen, ja ja en dat in de middel off nowhere ha, ha en het smaakt goed. Nu zijn we er echt klaar voor Olivia mag weer in de drager en wij maken ons op voor de anderen helft van de wandeling die ook weer super goed verloopt. We zijn trots op de meisjes wanneer we moe maar voldaan weer bij ons slaapplekje zijn. En na het eten vallen de meisjes al snel in een diepe slaap...... Izabella droomt vast over knuffelland

Maandagochtend 15 februari staan we naar een lekker nachtje slapen weer vol goede moed op, de zon straalt ons alweer te gemoed dus dat kan al niet meer mis gaan! We smullen weer van een lekker ontbijtje en starten de dag net als gister, Olivia in haar bedje, Izabella met haar lego, ik met mijn boek en Thomas plannen makend voor vanmiddag! Zo komen we de ochtend weer prima door.

Wanneer Olivia wakker is spelen de meisjes nog eventjes in de tuin en dan gaan we op pad om iets te eten. Ook nu smaakt het weer prima, het plan is te wandelen naar de watervallen van Munduk. Maar we zijn een beetje in twijfel, de wandeling schijnt erg pittig te zijn en tevens horen we in de verte wat gerommel van onweer... We vragen eens bij de warung of zij meer informatie hebben, hoe ver is het is het te doen etc. Uiteindelijk besluiten we op pad te gaan er schijnt een kortere weg te zijn door de tuinen en plantages het zijn kleine weggetjes maar de eerste waterval zouden we kunnen bereiken na ongeveer een halfuurtje de tweede waterval ligt daar weer een halfuur vandaan. We besluiten het dan ook bij één waterval te houden.

De wandeling richting de waterval is de moeite waard. Het is mooi te zien welke prachtige bomen hier allemaal groeien met de meest heerlijk fruitsoorten. Ook zien we koffieplanten en cacao bomen. We vertellen Izabella alles wat we weten van de bomen en planten en vol interesse neemt zij alles in haar op. Ik ben er echt van overtuigd dat zo'n reis als wij nu ondernemen met een kinderen super leerzaam is. Izabella ziet veel van andere culturen, hoe mensen hier leven, waar mensen hier in geloven, wat hun gewoonten en gebruiken zijn. Ook ziet zij met eigen ogen hoe bijvoorbeeld bananen groeien of annas die wij enkel en alleen uit de supermarkt kennen. Na een leuke wandeling komen we uiteindelijk bij de eerst indrukwekkende waterval. De waterval is behoorlijk hoog en met een hard gekletter stroomt er een enorme hoeveelheid water vanuit de bergen naar beneden. Izabella is er ook best van onder de indruk en is vooral erg nieuwsgierig waar al dat water toch vandaan komt en waar het naar toe gaat.

Na dit schouwspel te hebben bewonderd wandelen we dezelfde weg terug. Het rommelt nog steeds in de verte en de donkere wolken lijken wat dichterbij te komen.

Volledig droog komen we aan bij het guesthouse de donkere wolken met haar regen slaan ons gelukkig vandaag over! En na ons eten gaan de meisjes weer heerlijk slapen. Wij genieten van onze laatste avond in Bali en spelen een spelletje skiboo onder het genot van een heerlijk kopje Lemon Grass thee, morgen nemen we afscheid van het bijzondere Bali. Er wacht weer een vliegtuig op ons! Deze keer brengt de reis ons naar Singapore, we zijn erg benieuwd wat dit bijzondere landje ons te bieden heeft!.

1. Annet Oosterhof:
    20 februari 2016
    Cola dat drankje is ook over de hele wereld.
    Wat zal Izabella de omaatjes veel te vertellen hebben.Het is geweldig dat jullie dit met de beide meisjes doen. Olivia zal het later van verhalen en foto,s horen.
    Nog één week genieten in het verre Azië.
    Kus mam en annet
  2. Judith:
    20 februari 2016
    Fijne vlucht naar Singapore en geniet nog maar flink van jullie laatste week. Liefs Judith.