Het warme drukke Langkawi

25 december 2015 - Langkawi Island, Maleisië

De tijd vliegt, vanavond is ons vijfde en laatste nachtje in Langkawi alweer aangebroken. En ons tweede reisweekje zit er al bijna weer op, maar gelukkig liggen er nog vele weken voor ons

Maandag 21 december hebben we de lange weg van Koh Mook in Thailand naar Langkawi in Maleisië gemaakt. Eerst met de scooter taxi naar de andere kant van het eiland, daar wachten op de boot. Vervolgens door het water in de speedboot stappen richting Koh Lipe. In Koh Lipe werden we op een platform eruit gezet waar we weer moesten wachten, nu op een houten longtail boot richting het werkelijke eiland. Een overigens wonderschoon eiland met parelwit zand! Daar moesten we naar de immigratie, paspoorten afgeven en wachten. Wachten, wachten in de stinkende hitte. Dan rond drie uur werden stuk voor stuk de namen van iedereen die zijn paspoort had afgegeven opgenoemd, moet je ook nog ontzettend goed luisteren om vervolgens een stempeltje te halen bij het volgende mannetje. Deze nam ook weer je paspoort in, wat toch gek voelt maar goed als iedereen dat doet..... En dan weer wachten, wachten.....op de uiteindelijke boot. Weer met alle hebben en houden in een houten longtail boot om vervolgens op de boot richting Maleisië te stappen.

Een langevermoeiende dag, maar gelukkig is alles vlekkeloos verlopen! Eenmaal in Maleisië werden weer alle mensen opgeroepen om nog een stempel te halen en vervolgens met paspoort en al richting de taxi die ons bij ons huisje heeft gebracht. Moe maar voldaan kwamen we dan eindelijk bij ons huisje aan, en onderweg in de taxi hebben we vele aapjes gezien wat het laatste ritje een stuk aangenamer heeft gemaakt.

De eerste indruk van Langkawi als ook van ons huisje viel erg tegen. Tja, we komen dan ook van een paradijsje en daar kan bijna niets aan tippen... Na een lange dag was het dus wel even slikken. Gelukkig hebben de meisjes hier geen last van en betreden zij ons nieuwe plekje alsof het nooit anders geweest is. Izabella is blij met haar bedje met roze dekens en Olivia gaat direct op onderzoek uit! We eten die avond bij MCDonalds even snel en makkelijk zodat we gauw naar onze bedjes kunnen!

Langkawi is in niets wat onze andere plekjes wel waren, het is er druk, vol auto's waar wij even niet meer aan gewend zijn en super toeristisch en dus vol met McDonald's en dat soort dingen. Ik moet echt even wennen aan deze drukte het komt allemaal een beetje op me af. Daarnaast hebben de Maleisiërs zelf ook vakantie wat het nog eens extra druk maakt. Maar we hebben ons best gedaan er iets van te maken.

We hebben de dagen op Langkawi een autootje gehuurd en vele uitstapjes met de kinderen gemaakt. Zo hebben we de hoogste kabelbaan ter wereld bezocht, super spannend. Stiekem waren Thomas en ik beide een beetje angstig in dit bakje zo zwevend tussen hemel en aarde, maar Izabella vond het prachtig. En eerlijk is eerlijk het uitzicht was de moeite waard en als je hier bent moet je dat toch gedaan hebben! Overigens was Olivia voor de meeste andere toeristen de grootste atractie. Spelend in de fontein stal ze de show op het plein. Zonder dat ze het zelf door had trok ze volop bekijks in tussen genoot ze zelf van het koele water en haar spel in de fontein. Gelukkig waren er vele winkeltjes in de buurt waar we een nieuwe droge jurk voor haar konden aanschaffen

We zijn ook een dagje naar het wildlife park geweest wat opzich niet eens zo heel veel voorstelde maar voor de kinderen was het leuk. En zo anders als bij ons kon je hier eten voor de dieren kopen en hen voeren. Tja een echte voorstander ben ik hier dan weer niet van, maar wat is er leuker voor de kindjes dan dat! Dus toch een zakje eten gekocht en vol enthousiasme heeft Izabella de diertjes gevoerd. Olivia was nooit eerder in een dierentuin geweest en erg onder de indruk van alle dieren. Ergens vond ze het prachtig, maar stiekem ook een beetje eng. Wanneer de diertjes te dichtbij kwamen begon ze te gillen! In de kinderhoek kon er ook nog gevist worden door de kindjes en nee niet op rubber eendjes, maar met schepnetje konden echte visjes gevangen worden arme beestjes wat een stress vol bestaan moet dat zijn!

Langkawi biedt eigenlijk super mooie natuur er zijn hier nog heel wat dieren in het wild te spotten, zo hebben we vele aapjes gezien als ook leguanen, varanen, een soort eekhoorntjes en twee neushoornvogels echt prachtig. Maar, wat jammer is, is dat ze van alles een ware toeristische atractie hebben gemaakt. De waterval die we hebben bezocht, was prachtig maar zo weinig natuurlijk meer. Aangezien er kleedhokjes waren aangelegd om je te kunnen verkleden om in het water te zwemmen. Handig natuurlijk, maar dat maakt het allemaal zo'n kermis en dat vinden we erg jammer. Doet niet af aan het feit dat het leuk was de waterval te bezoeken en dat vooral Izabella erg onder de indruk was en heeft genoten van het zwemmen in de waterval.

Vandaag hebben we de onderwaterwereld bezocht een groot aquarium waar we prachtige vissen hebben gezien en het leuke was de vissen waar we in Koh Mook nog tussen zwommen konden we hier bewonderen vanachter de raampjes. Tevens waren er haaien, zeeleeuwen, pinguïns, krabben, schelpen etc. om te kunnen bewonderen. Ook nu was vooral Olivia van alles onder de indruk, vol goede moed liep ze voor ons uit om alles te bewonderen en soms heel voorzichtig deed ze haar vingertjes tegen het glas. Wanneer de diertjes te dichtbij kwamen deed ze snel een stapje naar achteren, tja je weet ten slotte maar nooit de pinguïns waren voor onze dametjes de grootste trek pleisters ze vonden het prachtig te kijken naar die waggelend beestjes!

En verder, tja wat is een eiland Lankawi zonder een bezoekje aan de zee, dus natuurlijk hebben we gezwommen in de zee, langs het strand gewandeld en schelpjes gezocht. Al is het voor Izabella nu wel even genoeg geweest met al dat strand volgens haar mening, tijd voor iets nieuws dus!

Morgen staat ons ontbijtje om acht uur klaar en vertrekken om negen uur met de taxi richting de haven, vanuit daar nemen we de boot naar Penang. Eens zien wat dat voor ons te bieden heeft!

1. Jitske:
    28 december 2015
    Veel plezier in penang, zijn wij ook geweest. Volgens mij hebben we daar iets gekocht van tin. Benieuwd naar je verhalen! :-D