De koele en ontspannen Cameron Highlands

8 januari 2016 - Cameron Highlands, Maleisië

Eindelijk weer een update van ons. We hebben een heerlijke tijd gehad in de Cameron Highlands en zijn in tussen in het drukke en warme Kulala Lumpur.

Onze reis naar Tannah Rata het dorpje waar we logeerden in de Cameron Highlands verliep niet echt vlekkeloos... We begonnen met goede moed met de taxi vanaf ons fijne hostel richting busstation. Tot zover geen problemen..... Echter het busstation was echt een vuile vieze bende geen fijne plaats om met twee kleine meisjes te moeten staan wachten. Echter dat moesten we wel ruim een halfuur voor onze bus zou arriveren. Omdat er echt geen mogelijkheid was voor Olivia om ergens te spelen of veilig rond te lopen is Thomas met haar op pad gegaan. Een beetje rondwandelen langs de straat en het restaurantje om de tijdbtebdoden. In tussen zaten Izabella en ik op het bankje bij alle bagage samen wat te tekenen. Natuurlijk liet de bus extra lang op zich wachten, geen pretje dus. Maar uiteindelijk konden we dan toch vertrekken. Olivia was erg onrustig in de bus, ze konden duidelijk haar draai niet vinden. Het hobbelde en bobbelde dan ook behoorlijk en ons meisje zit natuurlijk niet fijn in een stoeltje. Gelukkig waren we na ongeveer een uur veilig en wel in Ipoh waar we de volgende bus zouden nemen. Echter deze bleek net vertrokken te zijn en de volgende zou pas ruim drie uur later komen. Tja, daar sta je dan met je twee kleine meisjes en alle bagage op een veel te heet stinkend busstation waar natuurlijk niets te doen valt. Dus uiteindelijk besloten een taxi aan te spreken en voor 150 ringa konden we richting onze plek van bestelling, dat is ongeveer 35 euro voor bijna tweenuurnin de taxi. Geen slechte deal zou vonden wij, dus uiteindelijk met de taxi naar Tannah Rata gereden. Of de taxichauffeur wilde graag van ons af of wilde nog extra ritjes die dag of.... Want deze reed toch hard echt niet normaal. En dat over kleine berg weggetjes . we slingerden van de ene kant van de auto naar de andere. Thomas zat voorin en ik deed mijn uiterste best de beide meisjes veilig vast te houden. Olivia vond het echt niet fijn en huilde veel. Uiteindelijk heeft Thomas Olivia voorin genomen en dat was een ghoed idee daar is ze in slaap gevallen en uiteindelijk is ook Izabella even gaan slapen. Toch waren we blij dat we uit de taxi konden en gelukkig veilig en wel.

Eenmaal in Tannah Rata konden we op zoek naar vond slaapplekje Gerards place, een overigens super fijn hostel! Het hostel was echter niet bepaald makkelijk te vinden en met al ons bagage na een lange en heftige reis was het geen pretje al zoekend door de straatjes te lopen. Maar nu hadden we puur geluk, er stopte een auto voor ons en wat bleek dit was de eigenaresse van het bhostel! We konden mee rijden en zo kwamen we dan eindelijk veilig en wel aan op ons plekje in de Cameron Highlands.

Gelukkig een super fijn plekje met voor Izabella een fijne verrassing een bank in de gezamenlijke ruimte met een TV met leuke filmpjes. Dus haar begin in de Cameron Highlands was heerlijk relaxed op de bank voor de buis, tja af en toe is dat natuurlijk heerlijk! Nadat we gesetteld waren zijn we op pad gegaan voor de lunch. We zijn beland op een super fijn plekje te midden van een bloementuin. De meisjes vonden het er heerlijk en hebben fijn in de tuin gespeeld. Olivia voornamelijk met haar handjes in de modder en Izabella is op zoek gegaan naar afgevallen mooie bloemen en blaadjes om een bruiloft te maken voor haar knuffeltjes. Al niet al heb we hier een aantal muurtjes in de tuin doorgebracht met heerlijk eten en drinken en twee fijn spelende kinderen, zo is de vervelende reis snel weer vergeten!

In de Cameron Highlands is het klimaat anders dan in de rest van Maleisië. Het is hier een stuk koeler en dat is even heerlijk, na alle warmte en benauwdheid van de afgelopen weken. We genieten dan ook echt even van dit droge, zonnige maar aangename weer! Overigens is het hier , zoals de naam al doet vermoeden een stuk hoger en ik merk dat ik daar wel even aan moet wennen. Ik krijg in de loop van de eerste dag veel hoofdpijn en ga misselijk naar bed. Ik slaap hel slecht en de volgende dag begint het slecht, maar gelukkig gaat het in de middag weer wat beter en uiteindelijk lijkt het over te zijn.

Dag twee zijn we relaxed begonnen in ons hostel met een ontbijtje en na het ontbijt is Olivia weer lekker gaan slapen. Izabella is op de bank gekropen om even een filmpje te kijken en wij hebben wat gelezen, ach bijna als thuis . S middags zijn we na de lunch van zelfgemaakte tostis en een cup a soepje van thuis vertrokken voor onze site seeinig tour van de omgeving. We waren die middag de enige en hebben dus een privé busje en privé gids, helemaal prima dus. Hij brengt ons naar verschillende hot spots in de omgeving en zo zien we onder anderen de vlindertuin, rozentuin, aardbeien boerderij en bijen boerderij waar we een heerlijk potje honing kopen. En de aardbeien van de andere stop hebben de bus niet eens gehaald binnen een paar seconden hadden onze dames de bak leeg. Alle mensen dat keken naar hunnmet open mond , gaat dat zo snel naar binnen? Iedereen was behoorlijk onder de indruk, tja dan ken je Olivia en Izabella nog niet als ze iets lekkere vinden en daar horen aardbeien absoluut bij gaat dat rap naar binnen! De mooiste stop van de dag, was de theeplantage. Het was nog een stukje hoger en het zag er prachtig uit. Het is erg mooi om te zien hoe deze planten op de bergen groeien en hoe het licht van de zon erop schijnt waardoor het allerlei verschillende kleuren groen lijkt te hebben. Ook Izabella vond het erg mooi en wandelende trots tussen de plantjes door. Uiteindelijk zijn we moe maar voldaan weer naar ons hostel gebracht en na te hebben gegeten bij de Indiër was de dag weer voorbij!

Dinsdag 5 januari zijn we vanuit ons fijne hostel tijdelijk vertrokken naar een ander plekje in de Cameron Highlands een bamboehutje in de jungle voor bij het plaatsje Ringlet. Met de taxi zijn we naar Ringlet gereden en vanuit daar zijn we opgepikt door de eigenaar van het huisje. De rit verliep prima deze taxichauffeur die overigens in een hele oude Mercedes reed deed het rustig aan en straalde van oor tot oor. Een fijne rustige man die ons in alle veiligheid op de juiste plaats heeft gebracht. Ook de dametjes waren beide blij in deze taxi en hebben de hele weg met hun hoofdjes uit het raam staan zwaaien naar alles en iedereen een stuk fijner ritje dus! Ook de eigenaar stond direct klaar op de afgesproken plaats dus  na dit perfecte reisje kwamen we aan op ons nieuwe plaatsje en wat voor een plaats. Echt super! Een bamboe huisje te midden van de jungle met een privé waterval waar je in kon zwemmen! Het is dan wel geen zwembad waar Izabella zo naar verlangd maar dit doet er niet voor onder het is super! We zijn dan ook gauw de waterval in gedoken, het was super koud water maar heerlijk om voor ons in pootje te baden en de dametjes hebben genoten van het spelen met het zand, de bamboe bakjes en de stenen. Wat een super plekje! S avonds werd erop en vuurtje voor ons gekookt door de bewoners van het woud, de Orang Asli zoals dit volk genoemd wordt. Ze hebben een uitgebreide maaltijd gemaakt, met allemaal die gerechten die voor hun traditioneel zijn. Plak rijst gekookt in bamboe, gestoomd vis in bananenbladeren, kip op twee verschillende wijzen bereid en verschillende soorten groenten onder anderen een soort jungle gras wat bestond uit jonge varentje wat erg lekker was. We hebben allemaal onze buikjes rond gegeten! Dankzij het geluid van de waterval hebben we hier ook echt heerlijk geslapen, op een of andere manier vermoeide het geluid van de constant ruisende waterval ons allemaal.

Ons ontbijtje bestond de volgende ochtend uit traditionele soort pannenkoeken die we met smaakhebbennopgeteten, waarna we een lesje hebben gekregen in het schieten met een blaaspijp. Wonder boven wonder ging ons dat heel goed af, Thomas heeft zelfs in de roos geschoten, ook Izabella vond het erg leuk om te doen en was trots op haar eigen resultaat! In de middag zijn we op pad gegaan voor een wandeling in de omgeving en hebben zodoende twee dorpjes bezocht van de Orang Asli. Vooral de kinderen waren zeer enthousiast ons te zien. Na even wat aarzeling waren ze al gauw erg nieuwsgierig naar ons en zwaaiden enthousiast of liepen met ons mee, erg leuk om te zien. Nu we een privé waterval hebben kunnen we niet anders dan nog eens een "duik" nemen dus de rest van de middag brengen we door in de waterval, hoe fijn kan het leven zijn

Donderdag 7januari werden we weer verrast met een lekkere zoet en stevig ontbijtje bestaande uit wat leek op verschillende soorten cake met een lekkere kopje thee! De dag zijn we heerlijk rustige begonnen, Olivia met een ochtendurine, Izabella en Thomas nog eens met de blaaspijp en ik met mijn boek op het bamboe bankje naast de waterval. Rond de middag zijn we samen met de eigenaar vervolgens weer vertrokken naar ons vertrouwde plekken in Tannah Rata, Gerards place waar we met open armen weer zijn ontvangen.  Na de lunch zijn we richting de speeltuin gewandeld waar de dametjes fijn gespeeld hebben. Olivia is op dit moment dol op het beklimmen van de trappen, ze loopt dan ook enthousiast op ieder trapje af en begint moedig aan de klim. Ik zie het met lede ogen toe en sta altijd dichtbij haar, want tja dit gaat dus wel eens fout. Zo is ze in ons bamboehutje lelijk van de trap gevallen achterover in een soort salto met haar hoofdje op de stenen ons arme meisje heeft dus weer een dikke blauwe bult op haar hoofdje toch houdt zij de moed erin en klimt ze er in de speeltuin weer moedig op los! In tussen blijft de schommel de favoriet van Izabella en schommelt zij er vrolijk op los met de voetjes in de wolken. De meisjes genieten! Na een tijdje te hebben doorgebracht in de speeltuin, besluiten we nog een wandeling te gaan maken. Thomas heeft een klein paadje ontdekt ergens achter de speeltuin en we besluiten hierin te lopen, het brengt ons in een mooi stukje woud en over kleine paadjes langs een waterval. Aangezien het hier niet echt warm is, gaat het wandelen ons allemaal een stuk makkelijker af. Izabella vind het heerlijk te wandelen in de jungle en vindt iedere keer mooie schatten op de grond, de ene keer blaadjes de volgende keer bloemen voor in haar haren of nootjes,dopjes, zaadjes noem maar op alles kan in haar ogen een schat zijn. Ze wind zich ook enorm op over het feit dat er overal in de natuur vuilnis te vinden is, de mensen hier hebben duidelijk niet zoveel moeite met het weggooien van hun plastic zakjes, bordjes, bekertjes, flesjes etc. In deze prachtige natuur.....het is natuurlijk mooi te ervaren dat Izabella veel respect heeft voor de natuur en dit dan ook echt niet begrijpt!

Vrijdag 8 januari is ons laatste dagje in de Cameron Highlands echt aangebroken, zaterdag vertrekken we naar de Kuala Lu!PUR. Het is hier zo'n fijne plek we zullen het vast en zeker missen! We maken erin de ochtend weer een rustige start van, Olivia in bed, Izabella voor de buis en wij neusend in de boeken voor onze verdere planning. Tja, waar gaan we heen wat willen we doen.....er is nog zoveel en keuzes maken is niet altijd makkelijk. Uiteindelijk boeken we twee nachten in Kuala Lumpur en vervolgens drie nachten in Melakka daarna zien we wel weer verder! Na de lunch maken we nog een mooie wandeling. Het kost even voor we het juiste weggetje hebben gevonden, maar eenmaal daar blijkt het echt de moeite waarde te zijn. Het is een prachtige wandeling over kleine ongerepte paadjes. We genieten allemaal! Olivia gedeeltelijk met haar oogjes dicht, maar ook heel moedig hand in hand wandelend over het laatste stukje. Izabella heeft een dennenappel gevonden , die de naam Dennie krijgt en voor deze middag haar beste vriend wordt (overigens ligt hij nu ook bij haar in bed ) Izabella verteld honderduit over Dennie en helpt hem overal over de bomen klimmen of er onder door. Al met al wordt het een fijne gezellige wandeling en een mooie afsluiting van ons weekje in de Cameron Highlands!

Zaterdagochtend vertrekken we redelijk vroeg, gelukkig is de eigenaresse bereid ons te brengen naar de bus, super lief zo hoeven we niet bepakt en bezakt naar beneden te lopen richting de bus! We hebben een flinke reis voor de boeg we zullen zo'n vier uur in de bus zitten, laten we hopen dat alles vlekkeloos zal verlopen!