Bezoekje aan Hobiton

10 januari 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Nadat we rustig zijn wakker geworden en gezellig in het grote bed hebben ontbeten rijden we langzaam maar zeker naar Hobiton. Gister hebben we al geboekt en we hebben intussen een plattegrond gekregen vanwaar we het kunnen vinden, toch niet zo geheim zo blijkt echter we waren gisteren niet ver genoeg doorgereden vanuit Matamata. Nu vinden we Hobiton dan ook zonder problemen!
We parkeren op de overvolle parkeerplaats, het is duidelijk een populair uitje. We moeten er rond half twaalf zijn en voor we naar binnen gaan bakken we op de parkeerplaats nog lekkere tosti's. Na deze lunch lopen Thomas, Olivia en Izabella vast die kant op en ik zorg er eerst nog voor dat ook Boaz zijn buikje gevuld'is en volg even later.
Het is ook hier duidelijk dat we verre van de enige gasten zijn er is veel animo om Hobiton te bezoeken, gelukkig verloopt alles heel gestroomlijnd iedere tien minuten vertrekt er een groep en de mensen worden in rijen opgesteld met tijdstip dat je een tour geboekt hebt. Wanneer wij aan de beurt zijn mogen we eerst met onze groep een stukje met de bus mee, een ware Hobiton bus deze brengt ons naar de juiste plek. Het is een leuk ritje tussen prachtige landschappen terwijl de buschauffeur ons vast een korte introductie geeft over het ontstaan van Hobiton op deze plek. Er is een mooi beeldscherm in de bus waarop af en toe iets getoond wordt betreffende de film thé Hobit of thé lord of thé rings, zo komen we allemaal al volledig in de sferen...
En dan zijn we er echt, ik ben benieuwd!!!!

We hebben een leuke gids die ons eerst wat veiligheidsregels mee geeft die iedereen in acht dient te nemen en dan kunnen we vertrekken richting het Hobit dorpje. We lopen rond tussen de prachtig gebouwde Hobit huisjes en tuinen het een nog mooier en schilderachtige dan het ander. Het is echt prachtig aangelegd en als je niet beter zou weten zou je denken dat er ieder moment een Hobit uit zijn huisje zou stappen om ons te begroeten!
Onze gids verteld ons leuke verhalen betreffende de aanbouw van Hobiton boeket allemaal verliep, bijvoorbeeld over een stukje in het boek waar de Hobit kinderen pruimen eten onder de Pruimenboom. De regisseur wilde deze scène koste wat het kost ook laten plaatsvinden in de film, echter was hij van mening dat de Pruimenboom te groot zouden zijn in verhouding tot de Hobit kinderen. Zo besloot hij appelboompjes te laten aanleggen en voor de film hebben studenten aan de filmacademie alle appeltjes en ieder blaadje eraf moeten plukken en er pruimen in moeten hangen met bladeren van de Pruimenboom. Een immens karwei en het resultaat, dat is ongeveer 2 seconden te zien geweest in de film!
Overigens is het dorp gebouwd op een stuk privé grond van een boer, zoekende naar de juiste plek heeft het team van de film verschillende plekken bezocht eerst door middel van een helicopter tour en later door de plekken te bekijken vanaf de grond. Zo is deze plek uitgekozen, de grond en nu het Hobit dorp zijn dus eigenlijk privé bezit van een boer.
Een ander verhaal wat ze ons vertelde is dat er een boom boven op het huisje van de Hobit Frodo geen echte boom is, maar eentje gemaakt van kunststof de boom moest exact op deze plek op het huisje gesitueerd worden. Tijdens de eerste opnamen was de register echter van mening dat de bladeren niet de juiste kleur groen hadden en zo heeft een ander team van mensen ieder blaadje stuk voor stuk zo'n 200000 in totaal met een andere kleur grond ingespoten om alles zo perfect mogelijk te maken!
En perfectie daar is deze regisseur duidelijk van ieder huisje is tot in de detail gemaakt, bij het bakkershuisje staat een kraampje met taartjes en achter het raampje zie je pakken bloem en andere bakproducten. Bij het huisje van de imker use je verschillende bijenkorven staan, potjes honing voor de deur en de brievenbus is zelfs beschilderd met bijen. Ook tijdens het film moest alles tot in perfectie geregeld worden zo'was er een team van mensen die dagelijks alle waslijngids met de kleding eraan moest leeg halen en de volgende dag op exact dezelfde manier weer ophangen met dezelfde Kuijpers in precies dezelfde volgorde. Er komt al met al heel wat bij kijken om zo iets te realiseren.
Maar hier rondlopen is super echt sprookjesachtig, we mogen ook even in een van de huisjes kijken jammer genoeg stelt dat dus echt niets voor van binnen is er niets meer en niets minder dan een kleine kale houten ruimte, jammer dat het niet is ingericht als een echt Hobit huisje, maar ja het blijft dan ook maar gewoon een kale lege filmset.

Na ons bezoekje aan het Hobit dorp lopen we door naar de green dragon de plek voor de hobits om een feestje te vieren, wij krijgen hier een speciaal drankje aangeboden die alleen hier in Hobiton verkrijgbaar is en dan zit onze tour er alweer op. We lopen met elkaar terug naar de bus en in de bus krijgen we nog een klein stukje film uit de Hobit te zien, leuk om te kunnen zien hoe het dorp eruit ziet in de film. Izabella is ook zeer geïnteresseerd en wil dolgraag een film eens zien, maar of dat al zo geschikt is? Ik denk dat we daar eerst nog maar een paar jaartjes mee wachten!

Na deze bijzondere tour krijgen de dames nog een ijsje en dan vertrekken we weer met onze camper het plan is richting Rotorua te rijden. De rit er naar toe verloopt prima, echter Boaz is sinds de laatste dagen onrustiger in de camper. Sliep hij eerder lekker in zijn bedje nu wordt hij om de haverklap wakker. Hij kan zich nu zo goed omdraaien op zijn buik en steunen op zijn handen en knieën dat het niet meer vertrouwd is dat hij wakker in zijn bedje ligt nog even en hij klimt eruit! Dit betekent dat hij veel bij mij op schoot zit tijdens het rijden. Niet helemaal zoals het hoort maar voorlopig de meest veilige manier.

In Rotorua aangekomen rijden we eerst naar de plek waar een gratis camping is, nou ja een parkeerplaats waar je mag overnachten echter we hebben pech alles staat al vol, ook op de volgende parkeerplaats hebben we geen geluk..... We zijn duidelijk te laat om nog een plekje te kunnen bemachtigen dan toch maar naar een camping. Er zijn er twee de ene schijnt volgens de referenties heel wat beter te zijn dan de ander, daar maar op af dan. Gelukkig is hier nog wel een plekje! Een heel duur plekje wel te verstaan, zo duur hebben we nog niet gelogeerd maar het is niet anders. Het is dan ook wel luxe er zijn douches, thermale warmewaternaden, een zwembad, mogelijkheden om een privé strandje te bezoeken waar je putten kunt graven en vervolgens warmwater omhoog borrelt aangezien het hier een erg thermische grond is. Het gras onder je voeten is gewoon weg warm! En er zijn wasmachines ook'geen overbodige luxe want de onderbroekjes van de dames zijn intussen met de hand gewassen maar er zijn ook heel wat kleren die wel een wasbeurt je kunnen gebruiken!

Thomas en de meisjes maken deze middag nog gebruik van alle luxe voorzieningen duiken in de warmwaterbaden, zwemmen in het zwembad en gaan richting het strand! Boazje is moe en wij kijken samen even naar zijn zusjes in het water waarna we terug gaan naar de camper, dan kan hij nog even slapen en ik de was doen hebben we dat ook weer geregeld!
En zo'sluiten we deze zonnige dag ook weer heel fijn af!

1. Mama:
    19 januari 2018
    Dat was weer een heel mooi avontuur.
    Wij worden ook al heel nieuwsgierig naar nieuw Zeeland , door al jullie mooie verhalen.
    En dan die heerlijke warmte bronnen....
    Kus voor jullie, mam en annet
  2. Isa:
    19 januari 2018
    Wat een mooie verhalen en reis voor jullie!

Warme groeten,
    Isa.