Richting de Alpen op zoek naar wat verkoeling

3 februari 2020 - Bright, Australië

Na onze slome ontbijt…vertrekken we richting de Alpen het streven is de great alpine route te gaan rijden, door mooie gebergten, hopelijk groene weiden en koele streken. Onze eerste tussenstop is Myrtlefort een mooi dorp in de Alpen. We stoppen bij een grote speeltuin. De kinderen zijn direct enthousiast, de lucht voelt koeler en de speeltuin is leuk. Even de beentjes strekken dan maar! Er is vanuit hier ook een mooie wandeling te doen, echter de ronde is eigenlijk net te groot voor onze kleintjes… we houden het dan maar bij het bruggetje over en langs het beekje terug. Ook al een fijne belevenis vooral voor Boaz die dol enthousiast is over de hoge wiebelbrug.

Myrtlefort is van vroeger uit de plaats waar tabak werd geoogst, bijna alle gezinnen in Myrtlefort werkten in de tabaksindustrie en het grootste deel hiervan waren Italianen. Bij de speeltuin staat een houtenhuisje, een huisje waar vroeger de tabaksbladeren in gedroogd werden. Nu kun je het bezoeken en de informatieborden in het huisje vertellen het verhaal van deze streek.

Na deze eerste stop rijden we een klein stukje verder richting het centrum van Myrtlefort, het is een leuk klein stadje met heerlijke blauwe luchten en overal fris groen. Het doet echt even goed hier te zijn naar alle verstikkende en droge hitte. We halen broodjes bij de bakker en lunchen in het parkje in het centrum waar we heerlijk lui in houtenstoelen kunnen liggen en zitten.

Na deze tussenstops rijden we nog een stukje verder naar Bright. Bright is ook weer een prachtig stadje in de Alpen, zeer sfeervol. Ook hier staat het bekend om de plaatselijke Italianen en wat kunnen deze goed…. IJs maken! Izabella is dol op ijs dus hier komt ze aan haar trekken, we gaan op zoek naar een ijsbar en trakteren ons zelf op een heerlijk Italiaans ijsje!

Vervolgens lopen we een stukje verder richting de rivier, hier eentje met wel stromend berg water. Aan de rivier is een leuke speeltuin aangelegd en iets verderop een zwemplek gecreëerd echt leuk gedaan, met een duikplank, glijbanen en een plekje voor de kleintjes met waterspuiters. We hebben onze zwemspullen helaas in de camper liggen en het is net iets te ver heen en terug lopen…. Gelukkig is ons drietal eerst ook volop tevreden met de fijne speeltuin, echter het water blijft lonken… Tja, je raad het al even later zitten ze er dan toch in… Olivia in haar onderbroek, Boaz in zijn luier en Izabella in haar kleren. Maar ze hebben dik lol! Ach, moet kunnen niet waar.

Die avond slapen we net buiten Bright in een klein streekje Smoko. We hebben hier een fijne camping gevonden net van de weg af in het bos tegen de bergen aan. Een heerlijk koel plekje, we slapen dan voor de verandering ook weer eens heerlijk!!!

Maar voor we in dromenland zijn is er nog enige avontuur… terwijl Thomas de stoelen opruimt hoort hij plots allerlei takken breken, de vogels vliegen weg het is een hels kabaal. Ik ben binnen en krijg het niet zo mee. Thomas roept me en vraagt of ik even erbij kom zodat we kunnen zien wat er gaande is. Terwijl ik schijn met een lampje zie ik plots twee rode kraaloogjes in de boom, waarschijnlijk een Possum. Deze is wellicht de aanstootgever van al dat kabaal geweest! Nadat alle stoelen in de camper liggen voel ik de drang naar avontuur, nu wil ik dat beestje wel eens zien!

Samen gaan we op pad met onze zaklampjes, we zijn nog maar drie stappen van de camper verwijderd of een groot wollig grijs beest met een lange staart komt op ons af gelopen. Thomas schrikt zo dat hij de camper in springt. Volgens hem zou hij hem bijna zijn aangevallen. Izabella is intussen ook nieuwsgierig en vanuit de camper bewonderen we het grijze beest, wat een possum blijkt te zijn.

Het zou een filmpje waard zijn geweest, wij met zijn tweetjes op het trappetje van de camper met onze lichtjes schijnend op dit beestje, dat later blijkt totaal niet gevaarlijk is!

We drinken onze thee en koffie binnen op, maar ik blijf nieuwsgierig naar het beestje en ga toch nog eens buiten kijken. Zo gevaarlijk zag hij er ten slotte niet uit. Hij blijkt intussen in het kleine boompje net naast de camper te zitten. Samen kijken we nog even naar de Possum en hoe hij klimt van boom tot boom. Het kabaal van de takken is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door dit beestje.

De volgende dag gaan we terug richting Bright, de ochtend vullen we met een flinke wandeling langs de rivier. Het is een mooie wandeling tussen de rotsen, het groen en langs een mooi beekje. We komen over verschillende bruggetjes dus Boaz is ook volledig in zijn sas. Olivia en Izabella lopen beide de volledige wandeling zelf uit. Boaz loopt wat stukjes en zit gedeeltes in de drager, helemaal prima.

Bij terugkomst picknicken we gezellig naast de rivier in het grasveld en dan als beloning mogen de kindjes die middag nog eens een fijne duik nemen in de rivier! De glijbaan die er bij hoort moet je ook weer betalen, gister hebben we dat niet gedaan dus de belofte is dat ze vandaag mogen echter we hebben pech… hij is gesloten… de teleurstelling kost wat traantjes… Maar uiteindelijk hebben ze toch nog even plezier met elkaar in het water. Ook al is het wel koud, zeker nu de temperaturen gedaald zijn en er een koel windje is..

Die nacht slapen we nog een keertje op dezelfde camping. Heldhaftig als we zijn gaan Thomas en ik gewapend met onze lichtjes toch nog eens op zoek naar de possum… Deze keer niets te vinden in de buurt van de camper, jammer. Wel vinden we ergens iets verderop een stel rode oogjes in een struik en ja hoor daar zit ie… Super leuk om te spotten zomaar in het wild op de camping!

1. Annet Oosterhof:
    15 februari 2020
    Nooit geweten dat Thomas zo'n scheiterd was😄😊😁.
    Ik zie het even helemaal voor me, jullie samen met een lampje op pad.....spannend.
    Heerlijk om even weer ruimer te kunnen ademen.
    Mam