Howling Husky

8 februari 2020 - Sale, Australië

Vandaag hebben we een verrassing voor Izabella. In de Alpen hebben we gezien dat er tijdens de wintermaanden mogelijkheden zijn om een husky sleetour te doen. Tja, nu lukt dit natuurlijk niet gezien het feit dat het hier hartje zomer is. Maar in ons reisboek staat dat er ook mogelijkheden zijn in de zomer om de Husky´s te ontmoeten. Via de website hebben we opgezocht waar we de huskys kunnen bezoeken in de zomer en wat de mogelijkheden zijn. Het blijkt dat ze in de zomer gehuisvest zijn in Seaspray in de buurt van Sale. We lezen ook dat er in de zomer mogelijkheden zijn om een ritje in de tuin te doen als de honden trainen. We hebben geprobeerd te bellen naar het bedrijf echter er wordt niet opgenomen. Op goed geluk rijden we deze ochtend dus naar het adres zoals we op de website gevonden hebben. De tomtom herkend het nummer niet en de weg is onverhard dus het wordt duidelijk nog een uitdaging…

De kindjes weten nog van niets en zijn intussen wel reuze benieuwd wat er staat te gebeuren. We rijden een aantal kilometers over de onverharde weg komen twee huizen tegen rijden verder en er is vooral een grote leegte… tja, en nu??? Weer terug? Of toch nog een stukje verder? We rijden tot een splitsing echter in de verste verte is er geen huis meer te bekennen. Terug dan maar. Gelukkig is Thomas intussen aardig handig geworden met ons huisje op wielen. Voor de show stap ik uit om aanwijzingen te geven, maar de vraag is of het nodig is ;-).

We besluiten bij één van de huizen de oprit op te rijden je weet maar nooit. We verkiezen het eerste huis geen idee waarom, maar dat lijkt ons de meest aangewezen plek. Terwijl we de lange oprit in rijden zien we palen met hondjes erop, geen husky´s maar mopshonden, lijkt mij geen goed teken… Thomas offert zich op om aan te bellen. En wat blijkt we zitten gewoon goed! Ze zijn officieel gesloten vanwege alle bosbranden, ze vangen tijdelijk ook andere dieren op en zijn net verhuisd naar deze plek. Toch wil de eigenaar ons graag ontvangen, jammer genoeg zit een ritje er niet in maar we kunnen wel alle honden bezoeken.

IMG_4046

Hij heeft 89 husky´s en vandaag komen er nog 10 bij! Hij vertelt ons uitgebreid hoe het hier werkt. Er wordt gewerkt met vele vrijwilligers en een standaard dag en weekschema, zodat zeker geen van de taken vergeten wordt. We krijgen een kijkje in de keuken waar het voer bereidt wordt, zien het complete schema van de dag en de week. We zien de slee en worden meegenomen in het drukke leven met 89 husky´s. Izabella vindt het allemaal reuze interessant. Dagen nadien raakt ze er nog niet over uitgepraat, haar toekomst wordt al gevuld. Tenslotte hebben wij ook grote schuren en genoeg ruimte voor veel honden. Boaz vindt ze al bereid om mee te werken J

We mogen vervolgens bij alle honden kijken. De eigenaar kent ze allemaal bij naam en weet precies welke hond zich hoe gedraagt, wat zijn eigenschappen zijn, waar hij staat in de rij voor de lee. Het is echt mooi om hem te zien en te horen praten, met zoveel liefde voor zijn dieren. Er zijn ook twee nestjes puppy´s momenteel. Eentje gepland de tweede niet. Echter verkopen doen ze nooit, de honden die hier komen of hier geboren worden zijn als familie en blijven tot ze ter overlijden komen. Er zijn ook enkele honden met pensioen en zij mogen blijven genieten van hun leventje hier op hun vertrouwde plekje. Vele honden zijn afkomstig uit het asiel of van families waar ze geen weg konden met hun hond, elke hond krijgt hier zijn plekje en werkelijk allemaal zijn ze vriendelijk en luisteren ze enorm goed naar de eigenaar.

Als afsluiter mogen we naar de puppy´s Olivia en Boaz vinden het te spannend. De puppy´s zijn acht weken dus aardig wild en druk, niet zo leuk voor onze kleintjes. Izabella daarentegen geniet. Ze speelt met stokjes en takjes met de hondjes, knuffelt ze en heeft ze op schoot. Voor we vetrekken krijgen we nog een kaartspel met hierop alle husky´s en enkele kaarten mee van het bedrijf. Izabella krijgt het kaartspel van ons cadeau en speelt vervolgens de hele middag en avond met de kaarten. Met de kaarten worden complete clans/ groepen gemaakt, er zijn favorieten en minder favorieten. Al met al speelt ze complete verhalen met de fotokaarten, heerlijk om haar zo te zien genieten!