Op avontuur in Sydney

6 januari 2020 - Sydney, Australië

Vandaag gaan we een dagje op pad naar het centrum van Sydney, eenmaal hier moeten we toch op zijn minst hier geweest zijn niet waar? We gaan er heen met de trien, wat op zich voor de kindjes al een heel avontuur is. De treintrip duurt best een tijdje, ongeveer driekwartier laten stappen we uit in Central Sydney om op verkenning uit te gaan.

En waar gaan we naar toe? Tja, wat doe je anders in Sydney dan naar het opera house gaan, dat is dus het plan, dit gebouw moeten we toch op zijn minst gezien hebben! We kopen een lunchpakketje bij de supermarkt en gaan op pad. We lopen grotendeels door het park en de botanische tuin, picknicken gezellige tussen de palmbomen en genieten van alle mooie kwetterende vogeltjes om ons heen.

Iets wat ons heel erg opvalt zijn de vele daklozen in het park. Bepaalde gedeelten liggen vol met dakloze mensen. Op ieder bankje is duidelijk een priveplekje geïnstalleerd met een matras, deken, enkele tassen etc. Het is duidelijk dat dit iemands plekje is en dat wordt blijkbaar gerespecteerd, ook als de eigenaar van de spullen er niet is ligt alles rustig te wachten. Ik moet zeggen het is wel een heftig aan blik al deze mensen, wat opvalt, is dat het enorm veel jonge mannen zijn… Ik merk dat we eigenlijk helemaal niet zoveel weten over dit stuk Australië, we vragen ons dan ook af hoe het gesteld is met de sociale zekerheid hier, werkelijk we hebben geen idee. Normaal kun je zoiets lezen in een reisboek echter domme ik, heb per ongeluk het verkeerde reisboek meegenomen… de juiste ligt nog thuis…. Ik weet het, hoe dom kun je zijn. Het voelt dan ook erg vervelend, maar helaas ik heb aan bijna alles gedacht voor vijf personen, maar hier ging het mis…

Na een mooie wandeling en een tussen stopje in de bibliotheek, wat overigens een prachtig indrukwekkend gebouw is (voor wifi, sommige mailtjes moesten toch echt nog even verstuurd worden het werk blijft af en toe toch door gaan), komen we aan bij het opera house. Net als iedere andere toerist maken we natuurlijk volop foto´s. De kinderen zien niet bepaald de schoonheid van het gebouw en begrijpen de ophef niet echt dat we hier zo nodig naar toe moesten.. Maar goed wij hebben het gezien en aangeraakt ;-)

Voor het opera house ligt ook nog eens een mega schip, welke de interesse van de kinderen meer wekt. Op het schip bevinden zich namelijk enkele glijbanen, ze zijn er danig van onder de indruk. We blijven een tijdje staan kijken tot het schip weg vaart, best indrukwekkend om te zien.

Langzaam maar zeker lopen we terug naar de trein om met de reis terug naar ons huisje te beginnen.

1. Marjan Koopman:
    10 januari 2020
    Izabella met haar verrekijker....