Op zoek naar sneeuw en ijs.

18 december 2017 - Paringa, Nieuw-Zeeland

Na ons nachtje in het kleinste stadje zijn we klaar om weer op pad te gaan, stiekem duik ik eerst nog een keertje onder de douche.... Vandaag is het plan de glaciers te gaan bezoeken. Vooral Izabella heeft er enorm veel zin in, door de raampjes van onze camper zien we steeds de toppen van de hoge bergen met sneeuw en het intrigeert haar zo dat er sneeuw is terwijl het zomer is hier en heel warm. Dus eindelijk maar toch gaan wij ook op pad om dat sneeuw en ijs te bewonderen.
We rijden weer een prachtige tocht, langs de meest mooie plekjes die allemaal stuk voor stuk onaangetast lijken te zijn zo bijzonder. De weg leidt ons weer langs slingerende wegen, stijlen hellingen en prachtige vergezichten.
Ik ben nog altijd niet moedig genoeg om zelf te rijden, dus zit er voorlopig fijn naast en geniet van het uitzicht. Boaz ziet er nog altijd weinig van aangezien hij in de auto nog altijd veel slaapt. Het hobbelen in de camper maakt duidelijk slaperig. De meisjes zien op hun manier ook weinig van alle mooie natuur waar we doorheen rijden, hun oogjes zijn gericht op de tv. Ideaal dat deze aan boord is en het biedt een fijne afleiding voor ze tijdens het rijden, maar wel jammer dat ze weinig zien van waar we rijden. Af en toe roep ik van voren kijk meisjes sneeuw, hoge bergen of een waterval....

Onze eerste stop is in Franz Josef, hier wandelen we even rond innhet dorpje. Het is een redelijk toeristisch dorpje die vele trips aanbiedt richting de Franz Glacier, de helicopters vliegen af en aan. Het is vast super bijzonder een glacier te bezoeken met een helicopter een magisch uitzicht dat kan niet anders, maar niet aan ons besteed. Kinderen vanaf zes mogen er pas gebruik van maken en het is ook nog eens super duur!
Overigens genieten de kinderen ooknvan het landen en stijgen van de helicopters die hier af en aan vliegen. Vooral Olivia is iedere keer dol enthousiast, kijk mama vliegtuig!!!!
Na ons wandelingetje door het dorpje besluiten we iets verder te rijden en een bezoek te brengen aan de volgende glacier deze schijnt minder toeristisch te zijn en dat spreekt ons toch wel meer aan. Dus we stappen weer in ons Campertje en gaan op Pad!
We rijden naar de Fox glacier, vanaf de parkeerplaats loopt er een wandeltocht richting de voet van de glacier. Dus we parkeren en gaan vol goede moed op pad, Boaz goed ingepakt in de drager en voor ons zelf en de dames warme truien mee in de tas. Olivia heeft de moed al snel weer op, mijn beentjes zijn zo moe....gelukkig mag ze weer op Thomas zijn nek. Izabella zet moedig door en Boaz die krijgt er weer weinig van mee want hij is in dromenland. Het is een flinke klim in een rotsachtig gebied die opnhet laatst redelijk stijl omhoog loopt maar het is ook super bijzonder. En we willen toch echt eens van dichtbij dat ijs zien!!
Eenmaal bij de glacier zijn we wat teleurgesteld vooral Izabella, zij heeft zo haar best gedaan te klimmen ben te klauteren over de rotsen en stenen. En nu kunnen we niet eens het ijs aanraken. De glacier ligt honderden meters bij ons vandaan en we mogen niet verder.... Hij tja dit had ik mij inderdaad ook anders voorgesteld ik dacht dat we echt tot de voet van de glacier mochten lopen en het op zijn minst even zouden kunnen aanraken...
Maar goed niet getreurd het uitzicht hier is adembenemend en het feit dat we toch best dichtbij zijn gekomen is ook erg bijzonder!
En waarschijnlijk lag de voet van de glacier enkele jaren geleden ook nog werkelijk bij dit hekje aangezien er tijdens de tocht op enkele plaatsen een bordje staat waarop aangegeven staat dat de glacier tot dat punt reikte zoveel jaren geleden. Een teken van de opwarming van de aarde, dat is wel duidelijk!

Na ons bezoekje aan de glacier rijden we nog een stukje verder voor een campingplekje. We logeren vanavond bij lake Parkinga een simpele camping, maar een prettig plekje. Er is een groot groen gras veld die grenst aan het meer. De kinderen genieten enrom van dit grasveld, ze rennen in het rond doen handstand, radslag etc en zijn super uitgelaten. Ook het meer is aantrekkelijk eerst wordt er even met de voetjes gevoeld, maar al gauw willen de dames wel een duik nemen dus de zwemspullen komen ook nog voor de dag. Na een lekkere frisse duik en een warme maaltijd zit deze dag er ook alweer op!