Koala´s spotten in Narrandera

30 januari 2020 - Narrandera, Australië

Het was een eindje rijden vanuit Forbes, maar het was het waard. We hebben een mooie camping gevonden in Narrandera aan de rivier en bij het begin van het Koala reservaat. Na het eten wandelen we nog even richting de rivier en wauw wat een geluk we zien ook direct de eerste koala hier lekker zittend in de boom! De kindjes zijn super enthousiast en wij natuurlijk ook. Het beestje daarentegen heeft eigenlijk geen interesse voor ons en blijft rustig zitten. Nadat de kindjes nog wat takken en stenen in het water hebben gegooid en afscheid hebben genomen van onze koala lopen we terug naar de camper. Zo een mooi begin, dat beloofd alvast wat voor morgen…

Ook vandaag is het super warm, de zon steekt flink op onze huid, toch willen we het koala reservaat bezoeken. Dus flink ingesmeerd, zonnebrillen op zonnehoed in de aanslag en gaan…. Onderweg weet ik er nog eentje te spotten in boom, wauw de teller staat op 3!!

En dan wandelen maar… pff dat valt niet mee het is warm, zo warm… en intussen hebben we een missie die koala´s willen we zien. Dus we lopen aldoor met ons hoofd in de nek en maar zoeken en maar kijken… Net als we de moed bijna hebben opgegeven denk ik iets te zien. Thomas gelooft het amper, maar ik loop tussen de bomen en struiken door ik wil die bobbel van dichterbij zien.

En ja hoor!!! Gevonden niet één koala maar twee, waarschijnlijk een moeder met haar kind want degene die het hoogste zit is duidelijk een heel stuk kleiner. Je bent een koala spotter of je bent het niet ;-)

We zijn allemaal blij dat we toch nog koala´s gezien hebben, en wat voor. Deze twee zijn wakker en de kleinste is duidelijk niet zo gediend van ons bezoek onderaan hun boom. Deze klimt dan ook in een razend tempo naar de top van de boom en wij kijken onze ogen uit.

Na een tijdje te hebben gekeken naar dit tweetal lopen we weer verder. Izabella is enigszins teleurgesteld zij wil ook zo graag zelf eentje weten te spotten… Vooral omdat er eigenlijk een prijs op stond, wie het eerste een koala in het wild zou vinden krijgt een prij! En tja, deze heb ik dus verdiend….(overigens nog niet verzilverd) We lopen langs het water terug naar de camper. En ja hoor onderweg weten we nog eentje te vinden. Thomas ziet hem als eerste, maar weet het zo te brengen dat Izabella het gevoel krijgt het zelf als eerste te hebben gezien.

Nu toch echt gauw terug naar de camper anders smelten we nog…..

We rijden een stukje verder dan het dorp, richting de andere kant van het reservaat, overigens is dat mega groot, (dus dat we koala´s gepot hebben is ergens puur geluk) en vinden een fijn picknickplekje aan de rand van het bos. Na de picknick rijden we terug naar de rivier in het dorp aangezien hier nog een zwembad bij is. Het is een prachtig aangelegd zwembad, direct grenzend aan de rivier. Ook hier weer drie grote glijbanen echter hier geldt ook extra betalen om er op te mogen. Blijkbaar is dat hier de normale gang van zaken. We hebben nog wat klein geld dus kopen wat glijbaan kaartjes. Boaz en ik gaan saampjes echter dat was een eenmalige actie de glijbaan gaat zo hard dat meneertje het niet fijn vindt hij wil liever kijken. De zusjes daarentegen zijn nergens bang voor en roetsjen zo snel als ze kunnen naar beneden.

Eenmaal terug bij de camping bezoeken we natuurlijk nog eens onze koala. Na het eten lopen we richting rivier om eens te spieken of hij er nog zit en ja hoor iets verplaatst maar meneertje hangt nog steeds rustig in de boom. We kijken nog eens een tijdje, tja zo´n beetjes zie je niet elke dag. In het koala ziekenhuis hebben we geleerd dat ze wel 200 keuteltjes per dag maken en deze laat eens even zien hoe dat gaat. Kleine zwarte keuteltjes ploppen naar beneden tot onder de boom, zonder dat meneertje koala zich maar verroert, lekker makkelijk ;-)

Boaz heeft intussen takken verzameld die hij graag in de rivier wil gooien, dus we lopen nog even richting de waterkant. N iets zo leuk dan takjes en steentjes in het water gooien toch? Terwijl ik daar sta met Boaz en Thomas en Izabella intussen terug lopen, zegt Olivia dat ze nog eventjes bij de koala gaat kijken. Een paar minuutjes later roept ze heel hard het zijn er twee. Ze doet een vreugde dansje, springt vrolijk met twee voeten van de grond, het zijn er twee mama! En ja hoor, er zit er nog eentje boven meneertje koala in dezelfde boom! Olivia is beretrots op haar zelf, omdat zij helemaal zelf een koala gevonden heeft. Nu verdien ik ook een prijs he mama?! De door Olivia gevonden koala wordt Vlindertje gedoopt. Morgenvroeg nog eens spieken hoe het met ze gaat nu tijd om te gaan slapen….

Na het ontbijt is de eerste activiteit terug naar de rivier en kijken of de koala´s er nog zijn. Maar hoe we ook kijken en zoeken, we zien er maar eentjes. Vlindertje is er vandoor….Olivia is echt teleurgesteld ze had zo graag haar koala nog even willen zien en afscheid willen nemen. Gelukkig maken we het die middag goed.

Het blijft snikheet, dus we brengen die ochtend een paar uurtjes door bij het informatiepunt van het dorp. Ik moet echt even wat mailtjes beantwoorden, ook de blog verdient zijn aandacht. En Thomas moet wat betalingen verrichten. De kindjes vermaken zich ondertussen met tekenen en de spelletjes op de telefoon. Er is hier een airco dus we zitten heerlijk fris! Wanner we uiteindelijk vertrekken ga ik als laatste nog even naar de wc, terwijl iedereen in de camper zit koop ik snel een prijs voor ons drietal. Drie mooie koala knuffels (weer een paar knuffels rijker…. Oei, oei hoe moet dat mee terug…) omdat ze het verdiend hebben! Er zijn geen drie dezelfde ik koop een mama en twee kindjes. Met drie kartonnen tasjes kom ik even later in de camper aan, de gezichtjes staan verbaasd en verwachtingsvol wat betekend dit… Thomas verdeeld de tasjes om ruzie te voorkomen… En zo krijgt Boaz mama koala en de dames de baby koala´s. Iedereen is super blij met deze mooie welverdiende koala prijs!!

En dan nog een stukje rijden…

1. Odilia:
    14 februari 2020
    Heerlijk Moniek! En wat een prachtige foto’s!