Het Koala ziekenhuis in Port Macquarie

14 januari 2020 - Port Macquarie, Australië

Van de oude man met zijn foldertjes hebben we gehoord dat erin het stadje Port Macquarie een Koala ziekenhuis is die zeker de moeite is te bezoeken met de kindjes. Aangezien dit stadje op onze route ligt lijkt ons dat een prima ideetje! We gaan die ochtend voor ons doen vroeg op pad en rijden rond half tien richting Port Macquarie. Onderweg komen we langs geweldig mooie stranden en rotspartijen echter met een grote camper kunnen we niet overal stoppen. Port Macquarie blijkt een prachtig stadje te zijn enerzijds grenzend aan het strand anderzijds aan het regenwoud. We rijden eerst richting regenwoud waar we een leuk café weten te vinden. We eten hier een heerlijke lunch waar iedereen met volle teugen van geniet. Vervolgens kunnen we vanuit dit café een mooie jungle wandeling maken over bruggetjes in het regenwoud. Het is prachtig en zo mooi om te zien hoe groen en levendig de natuur hier ook kan zijn. We genieten allemaal van de mooie bomen, planten, vogels en een grote hagedis. Het streven is intussen ook nog een koala te spotten want deze hebben we in het wild nog niet gezien, intussen hebben we er een wedstrijd van gemaakt met als ultieme prijs een knuffel naar keuze!! Je begrijpt dat grijpt Izabella met beide handen aan. Ze heeft en verrekijker welke ze in de aanslag houdt en bij elke eucalyptusboom houdt ze deze in de aanslag, niemand anders mag er nog doorkijken want je weet maar nooit… jammer genoeg weten we er niet een te spotten.

In het koala ziekenhuis die we die middag bezoeken zijn er wel volop koala’s, echter eigenlijk is dat natuurlijk trits. Er zitten verschillende die door de bosbranden in de problemen zijn gekomen, maar ook enkele die aangevallen zijn door hoonde, een auto ongeluk gehad hebben of niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Het is een prachtig project waar je vrijwillig kunt komen kijken. Wij laten natuurlijk een donatie voor dit project achter en hebben allemaal genoten van de koala’s die we nu toch van dichterbij hebben kunnen zien.

Er zijn hier ook mogelijkheden een koala te adopteren, het best regel je dit online. Het lijkt mij wel een leuk idee dus ik stel het voor aan de kindjes. Ten slotte is dit toch het minste wat we kunnen doen voor deze diertjes in nood. Vooral Izabella is enorm enthousiast. In een grote map zitten een boel foto´s van de koala’s we kiezen met elkaar zorgvuldig eentje uit, Luna wordt het een jong vrouwtje. En wanneer we op wifi kunnen gaan we deze adoptie rond maken!

Dan richting camping, we hebben iets moois uitgezocht echter moeten er nog wel een stukje voor rijden. Wij kiezen er bewust voor steeds op gratis campings te overnachten of een camping met een kleine bijdrage. Dat is soms een beetje zoeken, maar de moeite waard. Enerzijds zijn dit mooie kleine plekjes en geen overweldigende grote camping die vol staan, anderzijds kunnen we zo geld besparen voor iets anders leuks te doen. Echter hier aan de kust zijn weinig plekken te vinden, dus we moeten er wel een stukje voor om. Vandaag hebben we iets uitgezocht in het plaatsje Eungai Creek. Op de beschrijving klinkt de camping geweldig, met dieren, een speeltuin, douche etc. we stellen er ons dus heel wat van voor… Gelukkig hebben we gps want het kleine dorpje is even zoeken, de camping daarentegen is bijna onvindbaar. Plots zie ik een heel klein bordje met hier op Harvest house, wat de naam is van de camping. Om er te komen moeten we een grefelweggetje in. Doen of niet doen??? Tja, proberen maar. We rijden maar zien weinig, tot plots een mini bordje campingplace, ok er is dus toch wat… We rijden nog een stukje verder en treffen hier plots in de middle of nowhere een huis aan. Er is gelukkig iemand thuis we vragen of hier een camping is en of we kunnen blijven voor een nacht. Het blijkt zeker het geval te zijn, we mogen ons installeren waar we willen en dat doen we dus. Het is werkelijk een prachtige plek te midden van de groen bossen met verder niets! Geen paardje, geen speeltuin… tja heel iets anders dan we ons voorstelden maar niet minder mooi. Overigens vermaken de kinderen zich prima met de takken en de oude vuurplaats waar Boaz graag middenin zit en met de houtskool speelt tja, je hebt als peuter weinig nodig. Er blijkt bij het huis van de mensen ook nog een oude tractor te staan, blijer kun je ons mannetje niet maken hij zit er als een ware boer bovenop!!

Izabella is intussen in haar nopjes met het zakmes die ze gevonden heeft in de camper en heeft een aantal mooie takken gevonden die ze bewerkt met het zakmes. Olivia helpt liever met eten koken en legt complete verzamelingen aan met de mooiste steentjes die ze kan vinden. En zo doet ieder waar die zin in heeft.