Paardrijdtochtje in El valle de Anton

26 december 2022 - El Valle de Antón, Panama

We blijven wat langer dan gepland in El Valle de Anton, daar we toch niet echt iets gepland hebben en er nog niets geboekt is voor de komende dagen is dat helemaal ok. Gelukkig kunnen we nog twee nachten in ons fijne paradijselijke huisje blijven, waar we ons allemaal al goed thuis voelen.

IMG_8136

Vandaag 26 december, tweede kerstdag sta ik terug vroeg op. Vroeg op staan voelt goed, de dagen zijn hier kort het is licht tussen 6 uur in de ochtend en half 7 in de avond en dan is het ook plots pikdonker. Vandaag ben ik niet de enige vroege vogel, ook Olivia is al vroeg wakker omdat ze naar het toilet moet. Zodra ze mij ziet wil ze liever niet meer in bed, geen probleem hebben we even gezellig een momentje met ons tweetjes voor de rest wakker wordt. Geen ochtend wandeling voor vandaag maar een gezellig samen zijn op ons balkon waar we verschillende eekhoorntjes zien rondrennen, springen en klimmen een super mooi gezicht. Olivia raakt er door geïnspireerd en teken t in haar tekendagboekje enkele bomen en planten na met de eekhoorntjes erbij.

IMG_8081IMG_8079

Zodra de rest ook wakker is gaan we samen ontbijten en dan met zijn allen op pad. Thomas voelt zich vandaag gelukkig een beetje beter en ziet het wel zitten iets te ondernemen. In de straat vanuit ons huisje richting het centrum van het dorp is een plekje waar je paarden kunt huren, we besluiten daar eens te informeren. Vooral Olivia is enthousiast over dit plan, zij ziet het helemaal zitten een paardrijdtourtje te gaan maken, bij aankomst heeft ze haar favoriete paardje al uitgezocht. We vragen naar de mogelijkheden en besluiten voor de langste tocht van een kleine twee uur te gaan (duur maar, he als je hier een keertje bent wil je wat toch) Boaz durft niet alleen op een paard dus hij komt bij mij zitten, het favoriete paardje van Olivia is gelukkig ook degene die de gids voor haar heeft uitgezocht. Daar we geen ervaring hebben krijgen we de meest kalme paardjes toebedeeld, gelukkig maar ;-) Izabella heeft geen zin, ze wil liever wandelen geeft ze aan, tja, ook prima. Thomas gaat wel op een paard en Boaz en ik samen op de grootste eenmaal er bovenop zitten we behoorlijk hoog. Gelukkig zijn de paardjes kalm en de gids heeft, ondanks dat hij zelf ook rijd op een paard de rest goed onder controle. Izabella stapt met een stevige pas naast de paarden en daar gaan we!

IMG_8082IMG_8122IMG_8115

Het is echt wel genieten zo hoog op het paard, ondanks dat we een deel van de toch gisteren al hebben gewandeld is het nu toch een geheel nieuw perspectief en genieten we er allemaal van. Olivia straalt op haar paard en heeft het snel door hoe ze het paard kan besturen, zo leuk om te zien. Ook Boaz ontspant steeds meer zittend voor mij op het zadel, Thomas heeft wat last van zijn rug maar het lukt. We rijden langs een behoorlijk onherbergzaam terrein, losse rotsen, steile klimmetjes, vier maal een rivier door, aardig avontuurlijk dus. Ons paardje wil het liefst steeds van voren hij heeft er dus aardig de pas in en probeert zeker als hij moet klimmen voorop te komen. Op het einde van de tocht nemen we even pauze. Izabella heeft flink door kunnen lopen zij is er te gelijk met ons. We smullen van een stukje Panamese cake en een slokje water. De paardjes rusten even lekker uit terwijl wij door de gids nog een stukje het woud in worden genomen, hij laat ons zien waar de bron is van de rivier, Rio Anton. een zeer belangrijke rivier voor dit dorp daar alle 7 duizend inwoners middels deze rivier voorzien worden van drinkwater.

Na een korte rustpauze gaan we weer dezelfde weg terug. Izabella en Thomas ruilen, eenmaal op het paard moet Izabella ook toegeven dat het eigenlijk best leuk is ;-) Helaas moet Thomas nu dus de hele weg lopen, ondanks de weinige energie lukt het en komen we allemaal weer veilig aan bij het beginpunt. We hebben genoten!

IMG_8095IMG_8088

Nu nog even richting centrum voor wat eitjes en crackers voor de lunch. Volgens Boaz smaken de eieren hier veel lekkerder dan thuis. Hij vraagt zich hardop af hoe dat kan en besluit dat het andere soort kippen zijn, en wellicht heeft hij gelijk. Hoe dan ook tot nu toe eet hij twee gebakken eieren per dag een flinke lunch voor onze kleine man, maar ook nodig daar het ontbijt uit een muizenhapje bestaat evenals het avondeten.

Na de lunch merk ik dat ik ook wat moe ben, beetje lui van de warmte wellicht en ook Izabella geeft aan moe te zijn. Wij duiken beide even in ons bed om te lezen, Thomas gaat even lekker in de hangmat liggen en de andere twee spelen verder met hun kerstspel bij hun eigen gecreëerde kerstboom. Ze zingen kerstliedjes, spelen dat er cadeautjes komen, zijn zelf het rendier en de kerstman het is leuk om alles vanaf een afstandje mee te krijgen. We spreken af dat we om 3 uur weer iets samen gaan doen.

Rond 3 uur wandelen Boaz en Olivia dus mijn kamer binnen, tijd om weer in actie te komen. We gaan deze middag naar de thermale baden van el Valle en hebben er allemaal veel zin in. Eenmaal wij daar aankomen rond half 4 blijkt dat ze om 4 uur al dicht zullen gaan...oepsie daar hebben we geen rekening meegehouden. Wat teleurgesteld druipen we dus af, want een klein halfuurtje lijkt ons wel heel kort. Er zit niets anders op, morgen komen we terug.

Het enige wat we nog ondernemen is wat boodschapjes voor het avondeten en dan rijden we terug de berg op naar ons huisje. Samen let Boaz en Olivia doe ik een spelletje Bevergang, terwijl Izabelle studeert op haar tekst voor het aanstaande toneel in februari, nu ze haar rol weet heeft wil ze het zo snel mogelijk uit haar hoofd weten. Thomas voelt zich weer echt niet fijn en duikt zijn bedje in om er voorlopig niet meer uit te komen.

En zo sluiten we een nieuwe dag in El Valle de Anton weer af. Morgen weer een nieuwe dag en dan hopelijk wel genieten van de thermale baden :-)

1. Erna Goeteyn:
    27 december 2022
    Mooie foto's van jullie uitstap te paard in zo een prachtige natuur!
  2. Judith:
    27 december 2022
    Wat ondernemen jullie toch veel leuke dingen. Allemaal mooie herinneringen :-)
  3. Annet Oosterhof:
    31 december 2022
    Knap hoor van Olivia dat ze alleen op zo'n groot paard durft te zitten. Ze moet thuis maar op les.Boaz veilig met mama samen .
    Iza al rennend, ik zie het al voor mij met haar lange benen. Fijn dat Iza het stiekem toch ook nog wel leukond om er op te zitten.
    Dus toen mocht Thomas rennen, haha.
    Leuk dat je S'morgens even tijd voor je zelf neemt Moniek.
    Morgenstond heeft goud in de mond.