In het mooie El Valle de Anton

25 december 2022 - El Valle de Antón, Panama

23 december gaan we weer een stukje verder richting de binnenlanden van Panama, maar voor het zover is hebben we eerst wat te doen.

Thomas staat helaas niet zo fit op hij heeft slecht geslapen en voelt zich ziek. Het ontbijt helpt alvast een klein beetje om wat energie op te doen, maar veel zin heeft hij niet om op pad te gaan terwijl dit nu net de bedoeling was. Terwijl Thomas met een taxi naar de dichtstbijzijnde luchthaven zou gaan om daar een auto te huren, zou ik met de kinderen bij het hotel blijven. Zo kunnen de kids nog even fijn zwemmen en spelen en ik rustig alles inpakken. Want na een paar dagen in het hotel zijn alle koffers intussen uitgepakt, ligt alles overal en is het dus een hele klus alles weer bij elkaar te krijgen en vooral weer in de koffers en tassen te kunnen krijgen.

IMG_20221223_095801186_BURST000_COVER_TOP

Thomas heeft weinig zin en puf om op pad te gaan maar vermand zich en vertrekt richting luchthaven. De kleintjes doen hun zwemkleding alvast aan en duiken snel het zwembad in. Izabella zoekt een fijn plekje onder de parasol en gaat lekker tekenen. Ik blijf even bij hun zitten en ga vervolgens richting de achtste verdieping om alles bij elkaar te zoeken... een bereklus!! Maar het lukt! Na hard werken zit alles terug in de koffers, strak ingepakt dat wel, nu moeten natuurlijk ook onze reiskleren - winterkleren dus- erbij in de tassen beetje passen en meten dus.

Zodra ik klaar ben loop, ik terug naar de kindjes en vraag hen mee te komen, tijd om zich aan te kleden. Als iedereen weer in de kleren is, nemen we samen alle tassen en koffers mee (lang leve de lift) Van Thomas hebben we nog niets gehoord, afwachten dus... Ondertussen brengen we alles naar de lounge en check ik ons alvast uit. In de lounge staat een heerlijke bank geen straf dus om daar even rustig te zitten. Ik pak mijn laptop er terug bij, nog een klein beetje werken :-) Terwijl de kinderen hun tekenspullen erbij nemen. Al gauw komt Thomas eraan, het is gelukt!!

IMG_20221223_104552067

Vanaf nu hebben we een auto, super fijn!! In een kleine 3 uur rijden we richting El Valle de Anton. De wegen zijn hier niet echt denderend, het ene moment zijn ze prachtig, glad en kun je flink doorrijden. Echter het volgende moment zit de weg vol gaten, oppassen geblazen dus. Eerlijk gezegd zie ik het niet zo zitten te rijden, die gaten weg is een ding, het rijgedrag hier is een tweede... Ze rijden hier behoorlijk pittig, verkeersregels zijn hier duidelijk per persoon verschillend en voor mij gevoel komen auto's en bussen van alle kanten. Gelukkig ziet Thomas het zitten en komen we zonder problemen veilig aan in El Valle de Anton.

We stoppen even bij de supermarkt om wat eten te halen voor de lunch. Omdat iedereen moet plassen besluiten we direct door te rijden naar ons huisje. Nog een spannende toch vol hobbels, bobbels en gaten maar we komen veilig aan! (dankzij de goede chauffeur) Nu gauw plassen ;-) en lekker lunchen. Nadat de buikjes zijn gevuld en we ons gesetteld hebben gaan we terug naar het dorp voor de rest van de inkopen. Ideaal in dit huisje kunnen we zelf koken. (jammer genoeg staat er dus geen luxe ontbijt klaar morgenvroeg)

IMG_20221223_152836666

De dag is zo al snel voorbij. Morgen eens zien wat El Valle de Anton ons voor moois te bieden heeft!

Ik sta weer vroeg op en ben als eerste uit mijn bedje terwijl iedereen nog rustig ligt te slapen. Ik besluit even op ontdekking te gaan in de tuin, het is er werkelijk prachtig. Ik zie toekans over vliegen, prachtige vlinders en de meest mooie vogels waaronder super kleine en kleurrijke kolibrietjes. Nadat ik terug ben van mijn wandeling in de tuin is er intussen ook leven in huis. De kinderen zijn wakker, Thomas nog niet...

Helaas is Thomas intussen echt geveld door de griep en brengt hij de hele dag door in zijn bedje... slapend...

Wij vermaken ons ondertussen in en rondom het huis. de kinderen gaan op ontdekkingstocht en komen terug met mandarijnen, sinaasappelen en mooie bloemen. Ook stroomt Rio de Anton vlakbij ons huisje, een prachtige heldere stromende rivier waar de kinderen een grootdeel van de dag in doorbrengen met het het bouwen van dammetjes. Hierin vinden ze elkaar alle drie, het is mooi om te zien hoe ze kunnen samenwerken en echt een mooi bouwwerk weten te creëren.

IMG_20221223_152059628

Thomas slaapt en slaapt... in de middag maak ik hem voorzichtig wakker wil onze chauffeur er nog op uit? Met wat verzamelde moed rijden we nog even naar het dorp toe waar we een bezoekje brengen aan de markt. Olivia kijkt haar ogen uit met al het lekkere fruit op de markt, we nemen dan ook een flinke tas vol heerlijk vers fruit mee. Ook kijken  we onze ogen uit op de kunstmarkt waar vele kleine kraampjes te vinden zijn, waar mensen de meest mooie spullen verkopen die ze zelf hebben gemaakt. Izabella is erg onder de indruk van de schilderijen, ze zijn dan ook echt prachtig. Natuurlijk vertrekken we niet met legen handen. Olivia krijgt een indianenjurk, Boaz een t'shirt met een luiaard erop en Izabella nieuwe sandalen. Zo de eerste souvenirs zijn binnen ;-) dat wordt extra proppen in de tas!

IMG_20221224_151136941

Eenmaal terug in ons huisje duikt Thomas zijn bed in en valt weer in slaap. Op deze kerstavond gaan we uiteindelijk allemaal vroeg naar bed echt veel is er niet aan om alleen in de woonkamer te zitten ;-)

25 december, kerst! Vandaag is het kerstdag, toch voelt het weinig anders dan de andere dagen tot nu toe. Als je op reis bent vergeet je de tijd en ben je totaal niet bezig met de dagen van de week laat staan met kerst. Ook omdat het hier zo zonnig is denk ik, dat past niet zo bij kerst. De kinderen zijn wel in de sfeer en we zingen heel wat kerstliedjes samen. Vooral Boaz vraagt zich af of hij ook iets van de kerstman mag verwachten... helaas niet...

We starten de dag met een wandeling door de prachtige natuur van El Valle de Anton. Dit is een heel bijzonder plaats, het dorp ligt in de krater van een eeuwenoude vulkaan, rondom zie je allemaal gebergten. In deze plaats heerst een microklimaat, het is hier een heel stuk kouder dan in de andere delen van Panama ook waait het hier behoorlijk. Dit alles zorgt er voor dat hier zeer speciale planten groeien en 339 soorten vogels wonen en tevens heel wat verschillende dieren. Ik moet zeggen het is hier echt prachtig! En die paar graden koeler is eigenlijk zeer aangenaam.

De wandeling beginnen we gewoon vanuit ons huisje, we volgend e rivier die we meerdere malen moeten oversteken. Izabella en Boaz stappen zo het koude water in spetter, spat en lopen dwars door de rivier, Olivia, Thomas en ik proberen toch liever onze voeten droog te houden en springen van steen naar steen wat gelukkig aardig goed lukt!

IMG_8031IMG_8019

De wandeling is werkelijk prachtig en je komt er niemand tegen, Panama is zeer rustig qua toeristen in tegenstelling tot het buurland Costa Rica. Toch heeft Panama minstens zoveel moois te bieden. We zijn nog maar net op pad of komen een bijzonder eekhoorn tegen die rustig wat zit te smikkelen midden op het weggetje. de eekhoorn verwacht ons niet en blijft heel lang rustig zitten dat geeft ons de kans hem eens goed te bewonderen. Vervolgens lopen we rustig verder, na een goed begaanbaar pad, met enkele rivier oversteekpunten komen we bij een meer avontuurlijk gedeelte iets wat Izabella geweldig vind een beetje avontuur! We klimmen en klauteren de berg omhoog en worden regelmatig omringt door kolibries en prachtige vlinders. Vooral de mooie grote blauwe vlinders spreken tot de verbeelding, het lijkt wel alsof ze licht geven!

Na een klim door de bergen komen we plots op een soort platform waar een oudere man in zijn moestuin aan het werk is. Dit hadden we echt niet verwacht een moestuin in the middle of nowhere.. hoe zo en waar woont deze man? Helaas spreekt hij alleen Spaans maar vriendelijk is hij zeker. Hij verteld ons van alles over zijn planten, waar we helaas weinig van begrijpen.. Ondertussen haalt hij verschillende groenten uit zijn tuin die we meekrijgen. We geven de man een aantal dollars en nemen dan weer afscheid een leuke en bijzondere ontmoeting. Met een tas vol groenten lopen we verder en we hebben geluk! We zien een luiaard in de boom, alle credits gaan naar Thomas die hem als eerste zag! We blijven een tijdje kijken naar dit bijzondere dier die heel langzaam zich beweegt in zijn wiebelende boom. Helaas is het een one way wandeling waardoor we dezelfde weg terug moeten nemen. Dus na de ontmoeting met de luiaard keren we om en lopen we dezelfde weg terug naar ons huisje.

IMG_8038IMG_8037IMG_8045IMG_8053

We hebben heerlijk genoten en gaan nu lekker lunchen. Thomas zijn energie is helaas weer volledig op en hij kruipt eerst weer in zijn bed voor de komende uren.. Na de lunch maken Boaz en Olivia een eigen kerstboom met allerlei takjes en bloementjes die ze vinden in de tuin. Het resultaat is echt prachtig, zo mooi dat ze dit samen doen. Izabella ligt een grootdeel van de middag in de hangmat met haar boek en ik duik ook voor een paar uurtjes mijn boek in, lang leve de vakantie.

IMG_20221225_155125458_BURST001IMG_20221225_155101646

Aan het einde van de middag krijg ik Thomas nog zover er eventjes uit te komen, ik wil nog graag even weg. Er is hier super veel te doen, echt veel kunnen we niet meer ondernemen gezien de tijd. Het wordt hier namelijk zeer vroeg donker en in het donker rijden is echt super gevaarlijk. Thomas komt langzaam maar zeker zijn bedje uit en wil nog wel even een stukje rijden, we rijden dus nog even naar het dorpje. Daar het kerst is heb ik mijn zinnen gezet op een kerstdienst in de kerk, geeft toch net dat speciale kerstgevoel nietwaar? Helaas zijn de deuren potdicht en hangt er ook nergens wanneer er wel een dienst is... We belanden dus in plaats van in de kerk in een Italiaans barretje waar we een lekker ijsje eten. Na ons ijsje gaan we terug naar ons huisje waar ik begin aan ons kerstdiner terwijl de kinderen een kerstfilm kijken op de laptop (toch best handig dat deze mee is) En dan zit onze kerstdag er ook alweer op.

IMG_8068

Normaal zouden we morgen weer verder trekken, echter Thomas is echt nog niet fit rijden is dus niet zo handig en we hebben hier nog zoveel mogelijkheden. Daarom neem ik contact op met de eigenaar en we hebben gelukt, we kunnen nog twee nachten blijven. Super fijn!

1. Erna Goeteyn:
    26 december 2022
    Hoe erg dat Thomas nu ziek is,hopenlijk gauw beter en kunnen jullie samen terug genieten van de prachtige natuur ginder grtjs vanuit het toch maar troosteloze Vlaanderen
  2. Annet Oosterhof:
    26 december 2022
    Jammer dat Thomas zich nog niet fit voelt hopen dat hij gauw weer opknapt.
    Super fijn dat jullie nog 2 nachtjes mogen blijven. Vervelen hoeven jullie je zeker niet als we het reisverhaal lezen! Geniet van het lekkere fruit en de groentes.
    Dikke kus Mam en Annet