Oud- op Nieuw in Santa Catalina

31 december 2022 - Santa Catalina, Panama

IMG_20221231_064336675

De laatste dag van het oude jaar brengen we door in Santa Catalina. Helaas konden we niet langer in onze fijne bamoboohut blijven dus hadden we voor deze laatste nacht hier een ander slaappplekje geregeld. Gelukkig hoeven we pas uit te checken om 11 uur het plan is dus om eerst te gaan wemmen in de zee om daarna een douche te nemen en dan uit te checken. En zo geschied... We hebben steeds het plan tijdig te vertrekken, maar op de een of andere manier komt er vaak iets tussen of zijn we trager dan voorzien. Ik sta volgens mijn nieuwe gewoonte vroeg op en maak een korte wandeling door de tuin en loop een stukje van het wandelpad naar de zee. Gelukkig heb ik vannacht hier iets beter geslapen, geen idee wat het is, misschien een slechte aardstraal ofzo ;-) maar ik heb nog geen nacht echt lekker geslapen hier... Zodra ik terug ben is de rest van de familie aan het ontwaken, we eten ons ontbijtje en rommelen wat in ons huisje. Zodra iedereen eindelijk zover is, geen idee wat er allemaal zoveel tijd kost, gaan we richting de zee. Daar we niet zoveel tijd meer over hebben besluiten we met de auto richting de zee te rijden, zo hoeven we niet de lange weg te lopen en zijn we zeker op tijd weer terug voor het uit checken.

Eenmaal op het strand blijkt het vloed, de zee is vele malen dichterbij als gisteren, we kunnen er dus al bijna direct in plonsen! Thomas is gister op de boot wat verbrand en blijft aan de kant staan terwijl wij alle vier het water in duiken. Het is zo'n heerlijke tempratuur, je loopt er gewoon in en het is super aangenaam. We spetteren en plonsen een uurtje heerlijk in de zee en dan moeten we helaas alweer terug... In ons bamboohuisje hebben we een goede douche dus we maken er allemaal nog even fijn gebruik van, tenslotte hebben we geen idee hoe het bij de volgende zal zijn. Als iedereen weer schoon en fris is, pakken we als een razende alle spullen bij elkaar in de auto en rijden we stipt om elf uur het terrein af, knap werk!!!

Het vervelende is we kunnen pas inchecken bij de volgende vanaf 13 uur, we hebben dus even geen onderkomen en zijn dakloos ;-). Wel wat lastig daar we allemaal wat moe en vooral warm zijn. Het is vandaag echt stikkend heet en we verlangen allemaal naar een fijn schaduwrijk plekje. Uiteindelijk kiezen we voor een fijn koffiebarretje waar we een heerlijke lunch eten. Voor Olivia geniet van haar grote kom yoghurt met fruit en muesli ze smult de hele grote kom leeg! We blijven hier nog even zitten, maar ook hier is het bij nader inzien niet zo aangenaam, het is zo stikkend warm. En als klap op de vuurpijl zet de buurman zijn muziek aan, of dat wat er door moet gaan voor muziek een grof kabaal maar echt kabaal, zo'n harde basdreun dat je trommelvliezen er wel van kunnen knappen! We betalen dus snel en wandelen terug naar ons logeerplekje, hier gaan we op het stoepje in de schaduw zitten wachten, gelukkig duurt het niet zolang meer.

IMG_20221231_122746629

Om 13 uur kunnen we inchecken in ons tentje deze keer. We hebben bij de Tiki lodge twee tentjes gereserveerd, super leuk, het zijn een soort kleine hutjes van daken van palmbladeren en muren van tentdoek echt super sfeervol. Maar mini klein, er past alleen een bed in en dat is het! Voor een nachtje een leuke belevenis. Boaz heeft besloten dat hij met zijn slaaptentje buiten wil naast onze tentje en zo in zijn eigen tent kan slapen.

We hangen nog een beetje puffend in ons tentjes, lezen een boekje. Terwijl Boaz en Olivia blokjes hebben gevonden in het bijbehorende restaurant die vandaag gesloten is, op zich ideaal zo hebben we veel ruimte om te kunnen gebruiken. Rond 15 uur gaan we terug naar het strand waar de kinderen zoals beloofd nog een middag de bodyboards en de surfplank mogen huren. We lopen naar dezelfde verhuurder toe echter plots is de prijs omhoog gegaan van 11 naar 17 dollar voor de drie boards, heel bijzonder. Blijkbaar veranderen prijzen hier per dag. Hoe dan ook de kinderen mogen alle drie hun beloofde board en dan naar het strand.

Alle drie genieten ze weer volop, Izabella krijgt echt de smaak te pakken met het surfen en door haar ontembare doorzettingsvermogen lukt het ook nog om regelmatig en steeds langer op de surfplank te kunnen staan. Ik sta er vol bewondering naar te kijken. Olivia is wat overmoedig en gaat vooral erg ver de zee in om daar te proberen te roetsjen over de golven wat helaas niet zo goed lukt. Terwijl Boaz liever wat minder ver gaat en met hulp van Thomas steeds beter het voor elkaar krijgt om echt hard over de golven te roetsjen.

IMG_8482

Na deze zon, zee  en strandmiddag gaan we terug naar onze tentjes om te douchen. Terwijl we terug lopen naar de board verhuurder valt het mij op dat de generatoren van verschillende hostels aan staan. Ik zeg Thomas dat ik denk dat de elektra is uitgevallen, hem is nog niets opgevallen. Nou ja, we zullen zien. Eenmaal bij ons eigen hostel blijkt dat ik gelijk heb, de elektra is weg intussen wordt het al donker en is het douchen in de kleine cabines niet zo gemakkelijk zonder enige vorm van licht en met koud water brr... maar het lukt. Als iedereen schoon en fris is, gaan we koken in het donker... De grote keuken is intussen vol leven, de andere gasten zijn er ook en samen delen we de keuken. Echt wel gezellig zo met elkaar en we vinden kaarsen in het restaurant waardoor het nog sfeervol wordt in onze keuken. Zo koken en eten we bij kaarslicht op deze bijzondere oudejaarsavond.

IMG_8493

De avond zelf doen we eigenlijk niets bijzonders. Terwijl wij net zijn uitgegeten begint het al behoorlijk te knallen, vooral heel jonge kinderen lopen door de straten en gooien overal mega hard knalvuurwerk neer. Maar echt mega hard knalvuurwerk. Bij iedere knal schrik ik me opnieuw rot!  Niet echt fijn dus om met deze herrie te moeten gaan slapen, ook wordt de muziek intussen weer hard aangezet verderop in het dorp wat je hier doet trillen op je stoel. Hoe dan ook we brengen de kinderen naar hun bed. Boaz die moedig buiten wilde slapen ziet het plotseling toch niet zo zitten. Daar er geen ruimte is voor zijn tentje in onze tent mag hij tussen ons in slapen, tot zijn grote plezier.

Ondanks de vele knallen en keiharde muziek vallen Boaz en Olivia gelukkig goed in slaap. Izabella kan echter haar niet afsluiten van alle herrie en slaapt deze nacht nauwelijks. Ik maak me intussen wat zorgen om onze auto, juist net bij ons slaapplekje wordt er mega geknald en ik ben bang dat onze auto het deze nacht op deze plek niet zal overleven. Ik weet Thomas ervan te overtuigen de auto te verplaatsen wat hij gelukkig doet... veder op in het dorp blijkt het heel wat rustiger en daar kan de auto veilig staan.

Met zijn tweetjes doen we verder weinig we drinken iets en wachten als slaperig tot twaalf uur als we nog even naar het vuurwerk kijken en de Panamese gewoonten om zelfgemaakte grote poppen op te branden. Het knallen gaat onverminderd dooor, we zien ook nog wat mooi vuurwerk en de keiharde muziek blijft overweldigend aanwezig. Uiteindelijk gaan we ons tentje in, in de hoop dat we een beetje kunnen slapen.

Na een slechte nacht wordt ik rond hals zeven wakker, terwijl de muziek nog altijd aan is en de feestgangers door de straat lopen.. Ik ga pannenkoeken bakken voor ons nieuwjaar ontbijtje want vandaag gaan we verder op pad...

1. Annet Oosterhof:
    3 januari 2023
    Een bijzondere oudejaarsdag lijkt me in zo'n hitte. Maar knallen doen ze dus overal....Nu op naar het nieuwe jaar, wat zal het ons brengen?
    Wat leuk dat Iza het surfen al zo goed onder de knie heeft.
    Doei,doei