Onderweg naar Santa Catalina

29 december 2022 - Santa Catalina, Panama

We staan allemaal vroeg op vandaag hebben we een lange reis voor de boeg, gelukkig lijkt Thomas, die als chauffeur moet fungeren, weer een stuk fitter te zijn na een lange nacht slapen. Rond negen uur vertrekken we bepakt en bezakt en laten we ons fijne paradijs hier in El Valle de Anton achter ons. Vooral Olivia en Boaz vinden dat erg jammer, maar ze zijn ondertussen ook benieuwd naar waar we naar toe zullen gaan.

Zoals beloofd rijden we eerst nog even naar het thermaal bad of zoals Olivia en Boaz het noemen het modder zwembad. Derde keer goede keer, gelukkig :-), het is open!

322733515_844176633337602_2056996012561447381_n322577047_702169488181497_1635602813987376899_n322957636_687868842828573_619998688307085267_n

Nadat we betaald hebben krijgen we twee potjes modder mee, we worden eenmaal door de ingang ontvang door een enthousiaste Sebastian die graag een rondleiding wil geven en wat meer over het bad en de omgeving wil vertellen aan ons. Langleven google translate, Sebastian spreekt alles in in het Spaans en wij kunnen alles horen in het Engels. Zo krijgen we een leuke korte rondleiding door de tuin. We zien de papyrus plant, de kinderen ervaren hoe twee schelpen als je er zacht in praat het geluid kunnen overbrengen naar elkaar. En Sebastian verteld over het water, het lijkt op dit specifieke punt wel eb en vloed te kunnen worden. Dan smeren we ons in met de modder, Olivia is dol enthousiast en wil graag een modder gezicht. Boaz lijkt bij nader inzien zich terug te krabbelen en wil liever gewoon in het water. Izabella wil niet voor gek zitten met modder op haar gezicht, maar een beetje op haar rug ziet ze wel zitten. Olivia neemt vervolgens de taak om Thomas er onder te smeren en Boaz smeert mij in. Het idee is dat je ingesmeerd met modder bij het voetenbadje blijft zitten tot het is opgedroogd, wat een 10 tot 15minuten duurt. Vervolgens spoel je, je af onder de douche en stap je het thermaalbad in. Het is allemaal wat simpel het stelt werkelijk niets voor maar het is heerlijk. We genieten er allemaal van, we mogen er niet te lang in max. 45 minuten vanwege alle mineralen. Dus we eten het hier ook bij en zitten rond 11uur in de auto met een schoon en verzorgd velletje... op naar San Catalina!

We zijn nogal benieuwd hoe de wegen zullen zijn, daar  we hel wat gaten in de weg intussen gewend zijn hier we moeten ruim 200 km en daar de routeplanner aangeeft dat we er bijna 5 uur over zullen doen verwachten we slechte wegen... Maar dat valt alles mee!  Het begin is pittig, de weg is prima, geen gaten maar mega stijl en scherpe bochten wel een beetje spannend dus. Maar gelukkig hebben we een goede chauffeur ;-) Dit beloofd wat!

Na de steile bergrit rijden we door enkele kleine dorpjes en dat de Pan Americain Highway op, dat klinkt als een grote snelweg maar dat moet je, je er niet echt bij voorstellen. Ja het is de grootste weg dwars door Panama, maar niet te vergelijken met onze snelwegen. Deze weg volgen we tot voorbij Santiago. In Santiago stoppen we voor een lunch, het is mega warm en we besluiten bij een supermall te stoppen daar is airco ;-) we delen twee pizza's die vind je echt overal ter wereld. Dan nog een lekker ijsje en we gaan weer verder!

Na Santiago doorkruizen we weer enkele dorpjes, wat ons echter opvalt is dat we niet zoveel kilometers meer hoeven, maar wel nog heel wat tijd te gaan hebben... Dat wordt ons al snel duidelijk als we op zo'n 25 km van San Catalina zijn, hier is de weg, als je het al een weg kunt noemen, een gatenkaas! We hobbelen en bobbelen, en rijden van links naar rechts kris kras over de weg, gelukkig rijdt er nauwelijks iemand. En vragen  ons af waar zullen we terechtkomen.. Onderweg komen we ook nog een mega vogelspin tegen natuurlijk spring ik uit de auto die zie je tenslotte niet iedere dag, die wil ik wel even vastleggen.

De weg die leidt naar ons logeerhuisje is nog een graatje erger, dat is gewoon weg een modderpad... maar we komen er, veilig en wel!!

Middenin een natuur liggen de Bamboo hutjes waarvan er eentje voor de komende dagen voor ons is, het is er erg rustig en afgelegen maar prima!

We zijn allemaal blij dat we de auto uit kunnen, maar zijn ook heel trots op de drie kids die echt het heel super goed gedaan hebben deze lange, lange weg... zonder mopperen en ruzie zijn we allemaal de rit goed doorgekomen, met hier en daar en extra koekje ;-)

Die avond besluiten we met de auto iets verderop te gaan naar het centrum van het dorpje, echt veel stelt het niet voor, maar we vinden er een fijn restaurant waar we heerlijk eten in een sfeervolle tuin! Morgen maar eens kijken bij de zee, maar nu eerst lekker slapen, want de reis was behoorlijk vermoeiend.

Na een, voor de meesten, goede nacht, helaas ik heb geen oog dichtgedaan... Gaan Boaz en ik in de vroege uurtjes eerst met zijn tweetjes op pad, we sluipen ons huisje uit terwijl iedereen nog slaapt. Samen gaan we op verkenningstocht en volgende bordjes playa...strand... we zijn benieuwd. Het is nog een wandelingetje maar we komen er! Boaz is dol enthousiast en wil er gelijk in, wat mij n iet zo'n goed ideetje lijkt, we laten het dus bij natte voeten en wandelen samen weer terug. Intussen is de rest ook wakker en maak ik een pannenkoeken ontbijtje klaar voor iedereen.

Na het ontbijt vertrekken we met elkaar naar het strand. Boaz voelt zich intussen heel stoer, dat hij de weg al weet en stapt super trots voorop! We genieten deze ochtend van de zalige golven in de zee, we springen heel wat over de golven en hebben veel plezier. Het zee water is erg helder, heerlijk van tempratuur en het zand is zwart dat is volledig naar de zin van Izabella, die werkelijk in haar zwarte periode zit ;-) het liefst moet alles zwart zijn. Ik denk dat iedereen in zijn leven deze periode kent nietwaar? Ik herinner mij ook nog dat ik jaren niets anders wilde dragen dan zwart...

Na het heerlijke spetteren en plonsen lopen we terug naar ons bamboo huisje voor de lunch en een rustmomentje uit de felle zon. We doen allemaal ons ding, lezen boekjes, tekenen wat, zoeken wat naar vervolg mogelijkheden etc.  En zodra het 3 uur is gaan we terug naar het strand, we zijn van zin aan de andere kant van het dorp te gaan kijken en met de auto te gaan, geen goed idee zo blijkt, daar het strand waar we die ochtend waren veel fijner blijkt. We rijden dus rechtsomkeert en gaan terug naar het eerdere strand. Intussen gaan we ook op zoek naar surfboards voor de kids, deze weten we naar even vragen te vinden. We vinden er zelfs twee bodyboards helemaal fijn! Dus voor 11 dollar kunnen we twee bodyboards en een kleine surfplank huren ideaal. De rest van de middag hebben we geen kind aan ze iedereen is volledig in de ban van zijn eigen board en de kinderen genieten. Thomas probeert ook nog even, ik houd het bij pootje baden, kijken naar de kunsten van de kids en het maken van foto's. Heerlijke strand middag tot... de wolken wel heel donker worden... oepsie tijd om te gaan. Helaas zijn we net niet snel genoeg met al onze spullen en belanden we in een mega regenbui... Bij de oude mensen waar we de board gehuurd hebben mogen we even schuilen, maar ja we moeten uiteindelijk er toch door. Met onze drijfnatte kleren en spullen proberen we de uato zo netejs mogelijk te houden... en rijden we door de regen en de modderplassen terug naar ons huisje. Wat weer een avontuur!

Voor de tweede keer deze dag douchen we ons, tot groot plezier van de jongste twee... tot gemopper van de oudste. Maar uiteindelijk gaan we allemaal schoon en fris op pad voor een beetje eten. terug naar hetzelfde restaurantje omdat het daar zo super lekker was!!!