Genieten bij Summit Rainforrest

22 december 2022 - Panama City, Panama

Na een heerlijk nachtje in ons fijne hotel zijn we op tijd opgestaan zo zijn we gelijk in het juiste ritme en ik moet zeggen eigenlijk hebben we allemaal nauwelijks last gehad van een jetlag, in de avond aankomen is wat mij betreft ideaal.

Het opstaan hier was super fijn, nu konden we eindelijk onze omgeving echt zien daar het gister al donker was voor we er waren. Nu hadden we op de achtste verdieping waar we slapen een super uitzicht over de geweldig groene omgeving. En vanaf ons balkon konden we de capucijneraapjes in de boomtoppen zien klimmen, wauw wat wil je nog meer!

Na een tijdje te hebben gekeken naar al dit moois zijn we naar beneden gegaan voor een ontbijtje. Fijn dat dit hier gewoon voor je klaar staat en je kunt pakken wat je wilt. Vooral de kinderen genieten hier enorm van; "mogen we nog een keertje iets ophalen?"  Ze genoten van het verse fruit, de yoghurtjes, cakejes en pannenkoeken heel wat luxer dan thuis ;-)

En met volle buikjes moest er direct gezwommen worden! Dus weer naar de achtste verdieping... en zwemkleding aan en duiken maar! Vooral Boaz en Olivia hebben genoten van het spetteren en spatteren in het water, Izabella heeft gedisciplineerd dat ze is eerst haar huiswerk maar eens gemaakt... achterlopen wil je natuurlijk niet!

Om 10 uur stonden we vervolgens terug klaar voor een tour over het park en de verzorgplek van de luiaards, naast dat het hier een hotel is is het ook een opvangcentrum voor gewonde luiaards. Vooral Boaz leefde erg toe naar een bezoek aan de luiaards, hij heeft een luiaard knuffel die moest dus ook zeker mee. Eerst kregen we een rondleiding door de tuin waar de gids van alles verteld over de prachtige planten die er groeien, helaas enkel in het Spaans... daar mijn Spaans niet zo best is heb ik er helaas weinig van begrepen, maar dat kon de pret niet drukken. Ook mochten we een vlindertuin bezoeken waar de meest prachtige vlinder rond vlogen en we ook de cocons hebben mogen zien. Vervolgens zijn we doorgewandeld door de prachtige tuin naar de opvang van de luiaards. Hier hingen grote borden met uitleg gelukkig ook in het Engels waardoor ik het goed kon lezen en ook de kinderen uit kon leggen hoe het zit met de luiaards. Dat het verhaal goed is blijven hangen merkten we enkele dagen later toen Boaz en Olivia in de auto een uitgebreid gesprek hadden over de opvang van luiaards en hoe je goed voor deze dieren moet zorgen. Mooi hoe ze direct deze informatie in zich opnemen. Juist dat vinden wij zo mooi aan het reizen met kinderen, ze leren zoveel gewoon door het zijn in een andere omgeving en de dingen echt te zien en te ervaren.

FB_IMG_1671663798051IMG_7760IMG_7743IMG_20221222_081610001_HDR

Op dit moment zat er een luiaard in de opvang, zijn nagels waren door mensen afgeknipt en dat maakt deze luiaard direct gehandicapt. Hij moet een jaar herstellen in de opvang voor hij terug in het wild uitgezet kan worden. Hij zat er nu ongeveer een halfjaar dus nog even te gaan voor dit lieve dier... Het was zeer bijzonder zo dichtbij een luiaard te kunnen komen en laten we hopen dat hij over een halfjaar een lang en gelukkig leven in de mooie natuur van Panama mag genieten. Na het luiaard bezoek konden we ook nog de kikkers en leguanen bezoeken, echt werkelijk prachtig zulke bijzondere dieren in zulke mooie kleuren. Een leuk en bijzonder bezoekje waar we allemaal erg van hebben genoten.

Die middag brengen we voor een grootdeel door aan het zwembad, af en toe er even in plonsen, soms even lekker opdrogen in de zon... de vakantie is begonnen!

IMG_7841

Na een lekkere maaltijd gaan we allemaal vroeg ons bedje in, morgen weer een nieuwe dag.

22 december sta ik vroeg op rond 6 uur, dan is het nog lekker koel en komt de zon net op, het moment om dieren te zien. Omdat Boaz en Izabella die bij mij in de kamer slapen nog slapen sluip ik langzaam en zachtjes de deur uit. Ik wandel door de prachtige tuin en zie verschillende agouti's en couti's, ook de aapjes zijn terug van de partij en heel wat prachtige vogels. Na een fijne wandeling zend Thomas een berichtje de rest van de familie is ook wakker en komt naar beneden. Eerst is Izabella wat boos zij had ook meegewild en vond het niet fijn dat ik weg was gegaan zonder iets te zeggen, terwijl ik nu net het goed bedoelde en haar niet wilde wakker maken. Tja, soms is het moeilijk om het voor iedereen goed te doen. Hoe dan ook we gaan op pad met zijn vijfjes en maken een mooie wandeling door de jungle. Helaas eindigen we bij de spoorweg overgang, geen idee waar we nu heen moeten. we besluiten dus een stukje terug te wandelen en dan de bocht te nemen, daar komen we uit op het golfterrein wat hoort bij resort. Over het golf terrein lopen we terug naar ons hotel, waar we kunnen genieten van een lekker en welverdiend ontbijtje.

IMG_20221222_063528728IMG_20221222_072241230IMG_7818

Het zwembad lonkt ook alweer snel en Boaz en Olivia springen er direct na het ontbijt in, heerlijk afkoelen want het zonnetje begint al flink warm te worden!

IMG_7840

In de middag gaan we met een shuttle naar een klein dierenpark Summit, waar je voornamelijk de inheemse dieren kunt zien. Het is een prachtig aangelegd park in de jungle met geweldige mooie natuur en het mooiste van al zijn eigenlijk de dieren die er gewoon in het wild te vinden zijn. Brulapen, agouti's, couti's, schildpadden, alligator en prachtige vogels. Ondertussen zijn er ook dieren in gevangenschap dat geeft eerlijk waar altijd een wat dubbel gevoel, toch blijft het bijzonder deze dieren te zien al gun je eigenlijk alle dieren de vrijheid. We zien hier onder anderen de tapir, capibara en jaguar die hier ook in het wild leven. maar of we die tegen zullen komen... de kans is klein.

IMG_7864IMG_7868IMG_7887IMG_7873

Rond half drie keren we weer terug, het is intussen flink heet en daarom blijven we even binnen in de lounge. Ik pak mijn laptop erbij om een beetje te werken. de mailbox stroomt vol... en men wacht op een antwoord. Tja, dat moet natuurlijk doorgaan. En eerlijk waar ik vind het niet zo erg, met plezier beantwoord ik iedereen. terwijl de kinderen even heerlijk zitten te tekenen en Thomas wat zoekt naar een volgende slaapplaats.

Aan het einde van de dag gaan we nog op een kleine safari tour. Met golfkarretjes gaan we over het golfterrein waar nu geen sporters meer zijn. Het is een super leuke ervaring. Het rijden in het karretje alleen al is super tof en dan dwars over het mooie terrein waar inderdaad heel veel mooie dieren te bewonderen zijn. Als eerste komen we weer een groep couti's tegen, dat zijn een soort apen met spitse snuiten en een lange start. Daarnaast zien we ook papegaaien en leguanen. Uiteindelijk stoppen we bij het meer waar een alligator het water uit komt snellen, met achter hem aan een groep schildpadden. Best even spannend, maar ook super indrukwekkend om te zien. De gids wenkt ons uit de karretjes te komen, de kinderen mogen de schildpadden een korstje brood voeren, dat vinden ze natuurlijk super leuk!

IMG_7960IMG_7970IMG_7978

Terug bij het hotel eten we een lekker maaltje om dan terug naar de achtste verdieping te gaan, onze laatste nachtje in het resort is aangebroken morgen gaan we weer een stukje verder...

IMG_7979IMG_7798

1. Annet Oosterhof:
    26 december 2022
    Mooie belevenissen. De natuur is prachtig en dan al die beesten....
    Benieuwd naar het volgende verhaal.
    Mam
  2. Erna Goeteyn:
    26 december 2022
    ja één en al ineemse dieren om jullie heen,prachtig!
  3. Marc De Coeyer:
    Veel plezier nog!