Een dagje naar Boca Chica

3 januari 2023 - Boca Chica, Panama

Terwijl de laatste feestvierders terug wandelen naar hun hotels, de muziek eindelijk maar toch stopt! Ben ik pannenkoeken aan het bakken. Ook Thomas is zijn tent uitgerold en hij maakt de kindjes wakker. Zo zitten we op de eerste dag van 2023 vroeg in het ochtend zonnetje te ontbijten.

Vandaag hebben we een lange reis voor de boeg, helaas hebben we allemaal slecht geslapen dus het wordt vast pittig... We rijden rond twintig over acht weg vanuit Santa Catalina, knap werk vinden we zelf! Na een minuut of twintig vraag ik of Thomas eigenlijk alle badkleding heeft ingepakt. Wat blijkt...nee hi is mijn ttopje niet tegengekomen die ook lag te drogen op het muurtje. We soppen om te checken en wat blijkt, het topje is niet mee. We maken dus rechtsomkeerd. Eenmaal terug bij de Tiki lodges hangt mijn topje nog gewoon rustig te drogen op het muurtje... Uiteindelijk rijden we dus om negen uur voor een tweede keer weg richting Boca Brava, let's go!

IMG_8495

Ik heb heel wat luisterverhaaltje gedownload op de telefoon echt ideaal voor deze reisdagen. De kinderen luisteren met plezier het volledige verhaal van Wiplala van Annie MG Schmidt en intussen tijd dommelt iedereen, behalve Thomas  (gelukkig maar) ook een beetje weg. Het laatste stuk van de weg is weer met vele gaten, hobbels, bobbels en los grind... weer stellen we ons de vraag waar we toch uit zullen komen... Wel zijn er prachtige uitzichten onderweg. Je ziet werkelijk alleen maar groen! Geen enkel huis, gewoon niets alleen maar groen, bergen, bomen, al bij al prachtig!

IMG_8505

Wij hobbelen en bobbelen nog een eindje en komen uiteindelijk na de middle of nowhere in een druk dorpje direct aan de zee. Het dorpje staat vol met auto's, maar ook echt vol! Wij rijden richting een parkeerplaats, waar de parkeerwacht naar ons toekomt en voor ons uit loopt naar een huisje waar wij naast mogen parkeren. We betalen hem 3 dollar voor een dag. Daar we op het eiland niet alles kunnen meenemen en ook niet hoeven voor dit ene nachtje. Maak ik ondertussen een kleine koffer met onze pyjama's, schoonondergoed, tandenborstels en knuffels klaar. De tas met zwemkleding gaat ook mee en dan wandelen we naar de kade eens zien hoe het nu verder verloopt. Al snel worden we aangesproken door een man en hij wijst ons de taxiboot, zo zitten we binnen korte tijd in de taxiboot die ons naar Boca Brava Lodge brengt.

We blijven hier helaas maar een nachtje, daar de rest volgeboekt was en wat blijkt de eigenaar verteld ons dat we geluk hebben gehad door een annulatie konden wij deze ene nacht hier terecht. De Panamesen hebben een lang weekend vrij en dan is hun gewoonte naar de zee te trekken, onder anderen dus op dit mooie eiland. We krijgen onze kamer en dan lunchen we in het restaurant die hoog boven de zee ligt zodat we prachtig kunnen kijken.

Na de lunch maken we een korte wandeling over het eiland en een stop bij het stenen strand. Olivia en Boaz zijn niet te houden ze willen natuurlijk in de zee! Terwijl zij heerlijk spelen in de zee, zoekt Izabella een plekje om haar boek te lezen. Zij heeft met veel geluk een Nederlandstalig kinderboek, ook nog eens van haar interesse, gevonden bij het vorige slaapplekje. Thomas en ik gaan ook zitten aan de kant, we zijn eigenlijk gewoon te moe om te gaan zwemmen dus kijken wat naar de spetterende Olivia en Boaz.

IMG_8534

Na het zwemstopje wandelen we nog een stukje verder over het prachtige groene eiland. We horen heel wat brulapen en Olivia en Boaz hebben er veel lol in om terug te brullen. Er ontstaat zo een heel gesprek de apen brullen, de kinderen brullen, dan de apen weer en zo over en weer. Boaz is erg benieuwd wat hij eigenlijk verteld in apentaal. Tja, daar hebben we geen idee van. Wel is het erg leuk dat de apen steeds terug brullen. Daar we stiekem te moe zijn om ver te wandelen, maken we er een korte tocht van en lopen dan terug richting onze kamer. Eenmaal vlakbij onze eigen kamer zien we plots een van de brulapen in de boom zitte, super mooi. We nemen een heel koude douche, helaas is het warme water niet warm maar ook koud...Brrrr... en lopen dan terug naar het restaurant waar we een heerlijk visje eten!

Vervolgens gaan we allemaal tegelijkertijd naar ons bedje waar we een heerlijke lange nacht maken, met op de achtergrond het ruizen van de zee....

We hadden er nog aan gedacht een tour te maken over het eiland, echter doordat het er zo druk is zijn de boten schaars en daar we ook nog een eindje moeten rijden vandaag houden we het maar bij een ontbijtje en dan weer vertrekken. Daar ik ook vandaag terug vroeg opsta, maak ik zelf nog wel een korte wandeling over het eiland. Weer hoor ik de brulapen en tevens zie ik de zon opkomen boven de zee een mooi gezicht.

IMG_20230102_092715459

Na het ontbijtje vertrekken we terug met de boot naar het vaste land, het was een heerlijk tussenstopje!

Onze auto staat behoorlijk klem geparkeerd, gelukkig lukt het Thomas om hem er zonder krassen uit te krijgen, lang leve de goede chauffeur!!!

Alle spullen weer in de auto, vandaag vertrekken we richting Boquete. Dat is een kleine twee uur rijden, valt dus mee. Wel maken we nog een stop in David daar we onze auto willen verlengen normaal zouden we deze vandaag in moeten leveren, maar we willen hem graag houden tot 10 januari. In ons huisje in Santa Catalina hebben we al iemand gevraagd voor ons te bellen, dus we weten al dat het geen probleem is en we de auto kunnen behouden. Echter er moet nog betaald worden. De maatschappij heeft geprobeerd het van de credit card van Thomas af te schrijven echter deze werd geblokkeerd, vanwege een verdachte transactie beetje balen dus, dus moeten we nu eerst naar David om dit op te lossen.

We rijden naar het dichtstbijzijnde kantoor van de  autoverhuur, deze blijkt echter dicht... we zijn niet de enige die voor een dichte deur staan er staat nog een man met zijn auto welke vandaag zijn auto wilde inleveren. Hij heeft al geprobeerd te bellen, maar krijgt niemand te pakken. Wij vinden intussen een tweede kantoor van de maatschappij op de luchthaven van David en besluiten daar naar oe te rijden. Eenmaal aangekomen op de luchthaven die in de verste verte niet op een luchthaven lijkt ;-) zien we al direct de verhuurmaatschappij. We stoppen en lopen op iemand af die aangeeft dat we hier verkeerd zitten, we moeten nog een 500 meter verder doorrijden. Prima, doen we dat!

We rijden verder en komen bij het tweede bureau aan, er staat op de deur open, echter de deur zit potdicht en er is niemand te zien. We kloppen nog eens aan en net als we besluiten dan maar onverrichte zaken weer weg te gaan komt de man, die ons net verwees naar hier er aan in zijn auto. Hij opent de deur en we regelen de betaling. Gelukkig is het zo toch nog in orde gekomen. Het doet ons even denken aan een show van Jochem Meijer "Ik ben ook de douane Meneeeeer" ;-)

We rijden richting Boquete, maar 50 minuutjes dus dat schiet mooi op! Eenmaal aangekomen in Boquete gaan we eerst iets eten. We eten heerlijke nacho's en taco's bij de Mexicaan we smullen er echt van. Dan met volle buikjes naar ons hostel.

Die middag doen we nog een korte wandeling door Boquete en bezoeken we verschillende kraampjes op de markt met prachtige souvenirs, we kopen twee alpaca wollen dekens en Izabella kiest een wollenvest uit. We vinden nog een heerlijk ijsje doen wat boodschappen voor ons avondeten en dan wandelen we terug naar ons hostel.

IMG_8585

Het is hier heel wat koeler dan op de vorige plaatsen, we moeten even wennen en trekken onze warme vesten aan voor we gaan eten.

En zo zit de tweede dag van het nieuwejaar er ook alweer op...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Judith:
    3 januari 2023
    Hahahaha, dat is idd precies de show van Jochem Meijer. "ik ben ook de douane meneeeeer" hahaha